Er is geen enkele reden om géén kip te eten, riep RIVM-directeur Roel Coutinho twee weken geleden nog vol zelfvertrouwen op de televisie. Maar nu blijkt dat er in het buitenland wel degelijk in een aantal gevallen de ESBL-bacterie is ontdekt in kippenvlees. ESBL kan het ervoor kan zorgen dat de werking van de meeste antibiotica wordt uitgeschakeld. De gevallen zijn vooralsnog alleen in het buitenland bekend, maar deskundigen maken zich grote zorgen.
Onderzoekers van het UMC St Radboud in Nijmegen hebben een gen ontdekt dat een rol speelt bij het krijgen van blaaskanker. Het gaat om een variant in het TACC3-gen dat niet alleen duidelijk geassocieerd is met het risico voor blaaskanker, maar ook invloed heeft op de prognose van de ziekte.
Waarom getrouwde mannen langer leven? Dat is heel simpel. Omdat ze dan tenminste een fatsoenlijke maaltijd voorgezet krijgen. En omdat ze door hun vrouw naar de dokter gestuurd worden als ze ergens last van hebben.

An apple per day keeps the doctor away, luidt een bekend Brits spreekwoord. Dat lijkt in ieder geval op te gaan voor darmkanker. Uit Pools onderzoek blijkt namelijk dat je met het eten van 1 appel per dag de kans op darmkanker kunt verlagen.
Specialisten van het UMC Utrecht zien niks in een hogere zorgpremie voor ongezond levende mensen. Dat zeggen ze in het aprilnummer van Uniek, het magazine van het UMC Utrecht. Verschillende instanties in de zorg hebben onlangs voorstellen van die strekking gedaan om de gezondheidszorg betaalbaar te houden.
Wie dagelijks 3 koppen thee drinkt, verkleint de kans op een beroerte met 20%. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Universiteit.
Ze zijn op één hand te tellen: de diëtisten die het Dr. Frank-dieet een verantwoorde manier vinden om af te vallen. Overigens denken ze hetzelfde over andere eenzijdige diëten als Atkins en Montignac.
De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft onnodig paniek gezaaid over de Mexicaanse griep. Dat blijkt uit een nog geheim rapport waarop de Britse krant The Guardian de hand heeft weten te leggen. De kritiek in het rapport, dat eind april verschijnt, is niet mals.
Nierschade is een veelvoorkomend gevolg van diabetes. Maar ook bij mensen die nog niet weten dat ze diabetes hebben of bij wie de ziekte zich nog in een voorstadium begint, blijkt nierschade al veel voor te komen. Tot die conclusie komen Amerikaanse wetenschappers.
Heb je een te hoge bloeddruk en moet je daarvoor vaak op controle bij de huisarts? Het Nivel, Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg, is benieuwd naar ervaringen van deze patiënten met hun huisarts.
Recente Reacties