Al 4 doden aan Q-koorts in 2010

Het aantal sterfgevallen aan Q-koorts is in 2010 opgelopen tot 4. Het aantal meldingen van Q-koorts bedraagt nu 274. Hiervan hadden 160 patiënten hun eerste ziektedag in 2010.

Lees verder


Omega-3 supplementen helpen het kinderbrein niet

Ouders die visoliesupplementen voor hun kinderen kopen in de hoop dat ze er slimmer door worden, kunnen het geld maar beter in hun portemonnee houden. Kinderen gaan er niet beter door lezen, spellen en schrijven, toont een groot onderzoek aan.

Lees verder

‘Dr. Frank geeft helemaal geen individueel dieetadvies’

Eerder vandaag schreef ik al over de klacht die de Vereniging tegen de Kwakzalverij (VtdK) heeft ingediend bij artsenorganisatie KNMG tegen Dr. Frank. De antikwakzalvers vinden dat Dr. Frank van Berkum misbruik maakt van zijn status als arts. Bovendien zou de dieetgoeroe helemaal geen individuele dieetadviezen geven.

Lees verder

‘Frisdrank maakt sneller oud’

Het drinken van frisdrank waar fosfaat in zit, kan leiden tor een vroegtijdige veroudering van de huid en van spierweefsel. Het kan bovendien schade aan hart en nieren veroorzaken Dat blijkt uit onderzoek van de gezaghebbende Harvard universiteit.

Lees verder

Nederlander grijpt pas laat naar pijnstillers

Nederlanders grijpen relatief laat naar pijnstillers. Ruim 85% van alle Nederlanders stelt het gebruik van pijnstillers zo lang mogelijk uit. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het nieuwe, onafhankelijke Pijnstiller Infocentrum.

Lees verder

Antikwakzalvers dienen klacht in tegen Dr. Frank

De Vereniging tegen de Kwakzalverij (VtdK) heeft een klacht ingediend bij de artsenorganisatie KNMG tegen ‘dieetgoeroe’ en internist Frank van Berkum.

Lees verder


Opnieuw lage opkomst HPV-prik

Het animo onder 12-jarige meisjes om zich te laten inenten met het HPV-vaccin, dat baarmoederhalskanker kan voorkomen, is niet groot. Tot nu toe is slechts iets meer dan de helft (53%) van de meisjes komen opdagen.

Lees verder

Kijkonderzoek goed middel in strijd tegen darmkanker

Preventief kijkonderzoek in de dikke darm kan de sterfte aan darmkanker fors terugdringen. Dat blijkt uit een Britse studie onder ruim 150 duizend ouderen, waarover de Volkskrant vandaag bericht.

Lees verder

Eet jij wel het juiste fruit?

Eet jij 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag? Heel goed! Maar is het wel de juiste groente en het juiste fruit? Wetenschappers beweren dat we niet alleen maar naar de oude vertrouwde en populaire sinaasappels en wortels moeten grijpen, maar moeten experimenteren. Kies eens voor exotisch fruit als de papaja!

Lees verder

Specialisten en ziekenhuizen zijn boos op Klink

Het zal je vast niet verrassen dat de medisch specialisten en ziekenhuizen tegen de plannen van demissionair minister Ab Klink van Volksgezondheid zijn om ziekenhuizen met ingang van 2011 een vast budget te geven waaruit zij het salaris van de specialisten moeten betalen. De soap kan weer beginnen!

Lees verder