Fabel: Alleen vaak en fanatiek sporten helpt om af te vallen

Iedere donderdag vind je hier een fabel over gezondheid. Deze week:

Alleen vaak en fanatiek sporten helpt om af te vallen

Bewegen is belangrijk, maar
overschat het effect ervan op afvallen niet!

Afvallen door meer energie te
verbruiken, ofwel meer te bewegen, levert slechts een gewichtsverlies op van 100 gram per week. Extra
lichamelijke activiteit als enige manier om af te vallen, is dus niet
voldoende. Pas als je een voeding neemt die minder energie bevat dan je
verbruikt, val je af.

Maar bewegen is wel heel gezond, het zorgt voor een
betere conditie en helpt je spieren opbouwen. En juist spieren zijn uitstekende
vetverbranders.

Bewegen kan dus zeker een extra steuntje in de rug zijn om op
gewicht te blijven of enkele kilo’s af te vallen. Streef elke dag naar een half
uur lichaamsbeweging. Verdeel het halve uur eventueel over twee keer een
kwartier of drie keer tien minuten.

Lees ook:Fabel: Alleen vaak en fanatiek sporten helpt tegen overgewicht
Lees ook:Een opgewekt humeur door rustig hardlopen
Lees ook:Minimaal 1 uur per dag beweging nodig om af te vallen
Lees ook:‘Drie minuten sporten per week voorkomt diabetes’
Lees ook:Diëten helpt niet; je wordt er alleen ongelukkig van

9 Reacties // Reageer

9 thoughts on “Fabel: Alleen vaak en fanatiek sporten helpt om af te vallen

  1. Stella

    Wat een bullshit…afvallen is een rekensommetje…inname vs verbruik. Sporten (en zeker fanatiek) sporten telt als verbruik. Fanatiek sporten zorgt ervoor dat je niet zo streng op dieet hoeft en je stofwisseling op peil houdt/verhoogt.

      /   Reply  / 
    1. zirus

      Dus een snellere doorloop van de spijsmassa en daardoor minder afgifte van dikmakende stoffen.
      Ik ben afgevallen door gezonder te gaan eten en vooral drinken, maar eet zeker niet minder.

        /   Reply  / 
  2. Stella

    Oh ik vergeet iets: ‘ Afvallen door meer energie te verbruiken, ofwel meer te bewegen, levert slechts een gewichtsverlies op van 100 gram per week.’

    1 kilo vet is 9000 calorieen. Dagelijks sporten kan een verbruik opleveren van 500 tot 1000 calorieen. Da’s een pond tot bijna een kilo per week als je niks zou aanpassen aan je eetpatroon.

    Gewichtsverlies van maar 100 gram bereik je door maximaal 1 x per week te sporten of dagelijks een blokje om te wandelen. Maar dat valt allebei niet onder fanatiek sporten….

      /   Reply  / 
    1. zirus

      Maar hoe bereken je dan de snellere doorstroming en daarmee het verlies aan energie. Weeg je dan de doorgestroomde spijsmassa de gebruik? Of bekijk je hoeveel calorien daar dan in zitten?

        /   Reply  / 
  3. jeroen

    @ Stella
    Je gaat er dan wel aan voorbij dat door fanatiek te sporten er spiermassa wordt opgebouwd, dat zwaarder weegt dan vetmassa. De gewichtsafname zal relatief gering zijn doordat het vet weliswaar wordt verbrand, maar aan de andere kant spiermassa wordt aangemaakt.
    Je rekensommetje zal vast kloppen, maar mist dit aspect.

      /   Reply  / 
    1. zirus

      Hor zit het dan met de dichtere botopbouw die toch ook plaats zal moeten vinden? Dat zal toch wel weer een gewichts toename veroorzaken.

        /   Reply  / 
  4. Stella

    @ Jeroen
    De toename in spiermassa zal voor een gemiddeld mens niet meer dan 1 of 2 kilo zijn over een periode van toch minimaal 12 weken. En dan ook alleen bij mensen die niet gewend zijn om te sporten. Het klopt dat ik dat aspect niet had meegenomen maar het zal het resultaat echt niet terugbrengen naar maar 100 gram per week gewichtsverlies.

      /   Reply  / 
  5. jeroen

    @ Stella
    Je staaft je verhaal in ieder geval met cijfers, in tegenstelling tot ik. Ik heb eerlijk gezegd geen idee over welke getallen we spreken en neem dus jouw verhaal direct voor waarheid aan. Ik miste alleen dat aspect van spiermassa in je verhaal en ben blij dat je dit wederom duidelijk onderbouwt hebt toegelicht.
    Bedankt daarvoor.

    Zelf ben ik van het soort dat geen gewicht hoeft te verliezen en dat zonder sporten of opletten wat ik eet. Dus wat dat aangaat is deze hele discussie mij vreemt. Helaas hebben slechts weinigen mijn “stroomlijn” van nature. Voor hebn die er aan willen werken is een verhaal als het bovenstaande en jouw toelichting wellicht waardevol om uit te kienen hoe er verantwoord en snel een gewichtsafname kan worden bereikt. Zeker nu de zomertijd zich weer aandient is dit een “hot item” voor velen.

      /   Reply  / 
  6. zirus

    Ik gooi ook alle cijfers op een hoop. Prachtig rekenwerk voor hobbyist en specialist. Ik heb een gezondheidsdieet gevonden en ik kan nu eten tot ik genoeg heb, of misschien teveel krijg, maar ik kom daar niet meer van aan, en ik heb de maxmale beweeglijkheid in mijn gewrichten terug in combinatie met mijn ideaalgewicht. Het is nog wetenschappelijk onderbouwd ook en het klopt allemaal. De moeilijkheid is, je moet erin geloven en je moet het willen en je moet het gewoon doen. Ik hou me aan het makerdiet.nl
    Het gaat hier voornamelijk om gezonde vetten, gezond (desem) brood, en gezonde probiotica, kefir.
    Sante!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>