Minder kanker bij vegetariërs

Bij mensen die geen vlees eten, komt kanker minder voor. Dat concluderen Britse wetenschappers naar aanleiding van een onderzoek onder ruim 63.000 mannen en vrouwen tussen de 20 en 89 jaar.

De onderzoekers van de University of Oxford verdeelden de deelnemers in 3 groepen: vegetariërs, viseters en vleeseters.

In de hele onderzoeksgroep kwam kanker minder vaak voor dan gemiddeld. Bij mensen die vis eten of vegetarisch zijn, lag het percentage nog lager dan bij de vleeseters.

Opvallend was wel de vegetariërs vaker darmkanker ontwikkelden dan de vleeseters. En dat terwijl het veelvuldig eten van rood vlees als een risicofactor voor darmkanker wordt gezien.

De wetenschappers sluiten niet uit dat de leefstijl van de onderzoeksgroep hierbij een rol heeft gespeeld. Zowel de vegetariërs als de vleeseters bleken erg gezond te leven, waardoor ze wellicht niet goed te vergelijken zijn met de gemiddelde vleesliefhebber.

Het kan bovendien verklaren dat kanker überhaupt minder vaak voorkwam dan bij de algemene bevolking.

De onderzoekers wijzen er op dat er naast voeding nog meer leefstijlfactoren – zoals bewegen, roken en het drinken van alcohol – invloed hebben op het ontstaan van kanker. Daarom is meer onderzoek noodzakelijk.

De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition.

Bron: gezondheidsnet.nl


Lees ook:Vegetariërs wegen minder
Lees ook:Vitamine D beschermt tegen darmkanker
Lees ook:Slimme koppen vaak vegetarisch
Lees ook:Kanker is niet het einde
Lees ook:Hoe verklein je de kans op kanker?

Heb jij Gezondheid.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


Geef een reactie