Soja heeft positief effect op borstkanker


Vrouwen met borstkanker die veel soja consumeren hebben een kleinere kans op terugval en sterfte door kanker. Dat blijkt uit een nieuwe studie die is gisteren is gepubliceerd in JAMA, Journal of the American Medical Association.

Wetenschappers van het Vanderbilt University Medical Center in het Amerikaanse Nashville onderzochten het verband tussen de inname van soja en de kans op terugval en overleving bij borstkankerpatiënten.

De onderzoekers analyseerden gegevens van 5042 vrouwen met borstkanker. Zij waren tussen de 20 tot 75 jaar oud; de diagnose van borstkanker was gesteld tussen maart 2002 en april 2006.

De vrouwen werden gevolgd tot eind juni 2009. Bij deze vrouwen werden op een drietal momenten gegevens verzameld over de kankerdiagnose en -behandeling, de blootstelling aan risicofactoren en hun levensstijl na de kankerdiagnose, en de voortgang van de ziekte.

Na bijna 4 jaar hadden 534 vrouwen een terugval gehad of waren overleden als gevolg van borstkanker. Het totaal sterftecijfer lag op 444.

De onderzoekers ontdekten dat er een verband is tussen de consumptie van soja en de kans op sterfte en terugval. De patiënten in de groep met de hoogste inname van soja hadden 29% minder kans op sterfte tijdens de onderzoeksperiode en 32% minder kans op een terugval van borstkanker vergeleken met de patiënten met de laagste inname van soja-eiwitten.

‘Dit gunstige effect werd vastgesteld ongeacht het type borstkanker en zowel bij patiënten met als zonder behandeling met Tamoxifen’, schrijven de onderzoekers.

Volgens hen is een inname van 11 gram soja-eiwitten per dag al voldoende voor het gunstige effect. Dit komt overeen met 2 glazen sojamelk per dag. Er werd geen extra positief effect gevonden bij grotere hoeveelheden soja.

‘Dit onderzoek suggereert dat een matige consumptie van sojaproducten veilig en potentieel voordelig is voor vrouwen die lijden aan borstkanker.’


Lees ook:Consumptie soja tijdens kinderjaren beschermt tegen borstkanker
Lees ook:Soja-isoflavonen stimuleren botopbouw
Lees ook:Soja: gezond of juist niet?
Lees ook:Isoflavonen uit soja verbeteren stemming en mentale prestaties
Lees ook:Twijfels over onderzoek soja en hoeveelheid sperma

Heb jij Gezondheid.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


  • Geplaatst door Drs. D.M. Keesenberg op 9 januari 2010 om 18:03

    30 gram soja per dag werkt ook goed als cholesterol verlager.

  • Geplaatst door sophie op 4 februari 2010 om 9:53

    Ik snap er niets meer van, op sommige sites wordt gezegd dat soya bij hormoon gevoelige borstkanker juist wordt afgeraden, omdat soya de produktie van oetrogeen zou stimuleren. Ook wordt gezegd dat soya isovlavonen bevat, wat fyto-oestrogenen zijn en sterk lijken op de menselijke oestrogenen.
    Wat is hierop uw antwoord?

  • Geplaatst door Drs. D.M. Keesenberg op 4 februari 2010 om 10:40

    Ik begrijp dat het enorm verwarrend is door de vele bronnen die zomaar verhalen schrijven zonder dit goed te kunnen onderbouwen. Ik heb zojuist 3 medische databases doorzocht en vind dat er momenteel wetenschappelijk onderzoek gebeurd op het positieve effect van soja op borstkanker. Hieronde een link naar Pubmed (medische database) met 1 van deze onderzoeken. Ik hoop je hiermee iets meer goede informatie te hebben gegeven.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1673746

  • Geplaatst door sophie op 4 februari 2010 om 23:08

    Dank u voor het antwoord. Ik lees aan het einde van het artikel dat het misschien een goede invloed heeft, maar dat het nog niet zeker is. Ik denk dat het beter is het niet te gebruiken als er nog geen echte duidelijkheden over bekend zijn. Ik slik nu Femara en ben postmenopausaal.
    Ik heb ook gelezen dat de fyto-oestrogenen als “dakjes” op de receptoren van de kankercel gaan zitten, zodat de menselijke oestrogenen dan de tumorcel niet meer kan stimuleren te groeien, omdat dan hun plaats al is ingenomen door de fyto-oestrogeen.
    Maar wat is waar??? dit of dat? Moeilijk hoor voor een kankerpatiënt.

  • Geplaatst door Drs. D.M. Keesenberg op 5 februari 2010 om 10:03

    Dit is ook moeilijk aangezien het onderzoek nog in de kinderschoenen staat. Voor behandelaren is dit ook moeilijk, maar zij baseren dit met name op onderzoek als wat ik je liet zien. Ik denk dat je moet concluderen dat het mogelijk een positief effect heeft, maar het feitelijk nog vroeg is om een keiharde uitspraak hierover te doen. Het blijft dus jouw persoonlijke voorkeur om soja wel of niet te eten. Ik eet het bijvoorbeeld persoonlijk wel, maar met mate.

    Vriendelijke groet,

    Martin

    • sophie:
      5 februari 2010 om 14:15

      ik vind het fijn zoals u reageert op deze vragen, dat geeft een beetje vertrouwen. Bent u oncoloog en waar bent u praktiserend?
      Ik zoek n.m. nog een goede arts

  • Geplaatst door Drs. D.M. Keesenberg op 5 februari 2010 om 17:42

    Uiteraard en zeer graag gedaan. Nee ik ben gezondheidswetenschapper en hou mij onder andere bezig met voedingsleer. Een goede oncoloog moet ik je helaas schuldig blijven. Vraag bijvoorbeeld jouw huisarts naar een sociaal vaardige oncoloog, dat zijn vaak de besten in het vak, in mijn optiek.

    • sophie:
      5 februari 2010 om 17:57

      O, interessant, als ik eens iets wil weten, weet ik waar ik moet zijn.
      Ik ben heel erg met voeding bezig, nu ik kanker heb.
      Eet veel biologische produkten en ik hoor ook dat koolhydraten slecht zijn bij kanker, wat vindt u daarvan?
      Slik ook veel orthomoleculaire supplementen, er zijn inmiddels 4 van de 5 metastase op de lever verdwenen. Heb net een scan gehad. Ben ook onder behandeling in Duitsland met hyperthermie en dendritische celtherapie. Dus niet toxische tumor therapie.
      Als ik u nog eens iets mag vragen, graag, dan mail ik u.
      vriendelijke groeten
      Sophie

  • Geplaatst door Drs. D.M. Keesenberg op 5 februari 2010 om 18:17

    Doe dat gerust en goed weekend!

  • Geplaatst door Elsa op 8 februari 2010 om 16:57

    Het grootste deel van de wereldbevolking eet soja.In het westen, waar minder soja wordt gegeten komt kanker het meeste voor.
    Een oncoloog die een boek schreef over hormonen slikken/gebruiken en de grote risico’s op borstkanker door dat gebruik, was zeer positief over soja.
    Titel” Femmes si vous saviez’
    Prof. Henri Joyeux , oncoloog is de schrijver. Dit zouden alle vrouwen moeten lezen!

  • Geplaatst door sophie op 8 februari 2010 om 17:19

    dank voor je reactie. Is dit boek alleen te krijgen in het frans, en zo niet wat is de nederlandse titel?

Geef een reactie