Vitamine D beschermt tegen darmkanker

Vitamine D verlaagt het risico op dikkedarmkanker. Mensen met hoge concentraties in hun bloed hebben 40% minder kans om de ziekte te krijgen. Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek waaraan het UMC Utrecht en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meewerkten.

De resultaten zijn vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift British Medical Journal.

De deelnemers zijn tussen 1992 en 1998 opgenomen in een groot Europees onderzoek naar kanker en voeding. Bij opname in het onderzoek is bloed afgenomen, daarna zijn de deelnemers gedurende 4 tot 11 jaar gevolgd.

In die tijd kregen 1248 mensen een vorm van darmkanker. De onderzoekers bepaalden de vitamine D-concentraties in het bloed van deze patiënten en van 1248 controlepersonen. Daaruit bleek dat mensen met de hoogste vitamine D concentraties in hun bloed bijna 40% minder kans hadden om later darmkanker te krijgen dan mensen met de laagste concentraties.

‘Op basis van deze resultaten kan niet geconcludeerd worden dat extra vitamine D in het eten of als supplement darmkanker voorkomt’, stelt epidemioloog Bas Bueno-de-Mesquita van het UMC Utrecht.

‘Alleen een klinische trial kan dat bewijzen. Het advies om darmkanker te voorkomen blijft ongewijzigd: stop met roken, beweeg meer, verminder je buikomvang, en beperk het drinken van alcohol en het eten van rood vlees.’

Aanwijzingen dat vitamine D zou beschermen tegen darmkanker bestaan al langer, maar zijn voornamelijk afkomstig uit de Verenigde Staten. Het effect is nu voor het eerst bevestigd in Europa, met bevolkingsgroepen die onderling én ten opzichte van Amerikanen verschillen in dieet en levensstijl. Op welke manier vitamine D precies de kans op darmkanker vermindert is nog onduidelijk.

Het lichaam krijgt vitamine D vooral via zonlicht, maar ook door voedingsmiddelen zoals vette vis en bak- en braadproducten.

Bron: UMC Utrecht


Lees ook:Een appel per dag verkleint de kans op darmkanker
Lees ook:Roken en groente eten geen gelukkige combinatie
Lees ook:‘Met vitamine B mogelijk minder longkanker’
Lees ook:Vitamine D beschermt mogelijk tegen Mexicaanse griep
Lees ook:Worstelen met vitamine K

Heb jij Gezondheid.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


Geef een reactie