- Home
- Actualiteiten
- Vergroot frisdrank de kans op kanker?
Sommige onderzoeken zijn te bizar om te geloven. Zo beweren wetenschappers uit Singapore dat mensen die minstens 2 keer in de week een suikerhoudende frisdrank drinken, maar liefst 87% meer kans hebben op alvleesklierkanker. Hoe kan het dan zo zijn dat er jaarlijks in Nederland bij ‘slechts’ zo’n 1700 mensen deze vorm van kanker geconstateerd wordt? Zo uniek is het drinken van 2 glaasjes fris per week nou ook weer niet.
De wetenschappers volgden meer dan 60.000 mannen en vrouwen in Singapore gedurende 14 jaar en kwamen vervolgens tot de opmerkelijke constatering.
Het is echter nog maar de vraag in hoeverre frisdrank de boosdoener is. Veel meer ligt het voor de hand dat de levensstijl van deelnemers aan het onderzoek een rol speelt.
Volgens andere studies zou frisdrank zorgen voor een stijging van de bloedsuikerspiegel en dat zou de alvleesklier onder druk zetten. Die moet daardoor harder werken, wat de groei van het orgaan kan stimuleren en zo tot kanker kan leiden.
Alvleesklierkanker is één van de dodelijkste vormen van de ziekte. Roken is de belangrijkste oorzaak, maar mensen met diabetes en obesitas lopen ook meer risico.
Bron: Daily Mail
Lees ook:‘Cola verdubbelt risico kanker’
Lees ook:‘Frisdrank maakt sneller oud’
Lees ook:Kanker via speeksel op te sporen
Lees ook:Frisdrank lijkt niet de oorzaak van overgewicht in Nederland
Lees ook:Light frisdrank verhoogt kans op diabetes niet
Heb jij Gezondheid.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!