Patiënt: zorg is onnodig duur

Ongebruikte medicijnen, dubbele handelingen en onnodig vaak terugkomen bij de arts, maken de zorg duur. Patiënten zien dat als de top drie van onnodig dure zorg, blijkt uit de Meldactie Zuinig met Zorg van patiëntenfederatie NPCF waaraan ruim 4000 mensen hebben deelgenomen.

 ’Het is onbegrijpelijk en onhoudbaar dat er op deze manier veel geld weglekt. Dat kunnen we ons helemaal niet veroorloven’, vindt Wilna Wind, directeur NPCF.

Bijna de helft (47%) van de deelnemers aan de meldactie had het afgelopen jaar soms of zelfs vaak ervaring met ongebruikte medicijnen. ‘Patiënten melden dat ze medicijnen onaangebroken weg moeten gooien, of krijgen medicijnen in te grote hoeveelheden mee naar huis,’ aldus Wind.

38% van de deelnemers maakte mee dat handelingen dubbel werden uitgevoerd. Een patiënt: ‘Ik moest twee keer een foto laten maken op advies van de specialist, maar de foto werd niet bekeken tot ik erom vroeg.’

Een derde van de deelnemers aan de meldactie maakt gebruik van hulpmiddelen. 28% van deze groep heeft wel eens te maken gehad met hogere kosten dan nodig was bij het verstrekken van hulpmiddelen. 21% van die groep geeft aan dat er wel eens een hulpmiddel is verstrekt dat niet nodig is.

De NPCF vindt dat ook in het geval van hulpmiddelen kritisch moet worden gekeken naar verspilling van geld. Wind: ‘We hebben heel opmerkelijke verhalen binnengekregen. Rolstoelen die onnodig verstrekt worden, scootmobils die na overlijden niet retour kunnen, niet passende hulpmiddelen die steeds opnieuw worden verstrekt. Dat zijn allemaal overbodige kosten die de zorg onnodig duur maken.’

80% van de deelnemers aan de meldactie denkt dat betere afstemming in de zorg besparing op kan leveren. Volgens de NPCF is eenduidige registratie van medische gegevens van patiënten daarvoor een voorwaarde. Met het definitieve einde van het landelijk elektronisch patiëntendossier per 1 januari 2012 wordt dát echter een lastig verhaal.

Bron: NPCF

 

Lees ook:Medicijngebruik patiënt komt vaak niet ter sprake
Lees ook:Veel onwetendheid over spoedeisende hulp
Lees ook:Huisarts niet altijd goed bereikbaar
Lees ook:‘Roker moet kosten zorg zelf betalen’
Lees ook:Patiënt krijgt regelmatig tegenstrijdige adviezen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>