Onderzoekers waarschuwen voor bewaarmiddel in frisdrank

Een bewaarmiddel dat vaak wordt toegevoegd aan frisdranken, kan zeer schadelijk voor de gezondheid. Het additief dat te vinden is in Fanta en Pepsi Max kan cellen beschadigen.

Dat blijkt uit een studie van onderzoekers aan een Britse universiteit, zo schrijft The Independent on Sunday. De beschadigingen leiden tot ziektes zoals levercirrose en Parkinson die eerder geassocieerd worden met overmatig alcoholgebruik of ouderdom.

Er heerst al langer controverse over hoe ongezond voedingsadditieven zijn. Zo geloven sommigen dat er een verband is met het gebruik ervan en het hyperactief zijn van kinderen (ADHD).

De meeste vragen rijzen rond de veiligheid van E211 of natriumbenzoaat. Dat wordt vervaardigd uit benzoëzuur en komt van nature voor in fruit en dan vooral in bessen. De stof wordt in grote hoeveelheden toegevoegd aan frisdranken als Sprite, Oasis en Dr. Pepper om schimmels te vermijden. Ook in pickles en sausjes is het product te vinden.

E211 werd ook al genoemd in verband met kanker. Zo zou de stof wanneer ze vermengd wordt met vitamine C in frisdranken benzeen vormen, een kankerverwekkende stof. Een voedselagentschap stelde afgelopen jaar vast dat er grote hoeveelheden benzeen zaten in twee soorten frisdrank. Die zijn intussen uit de handel gehaald.

Professor Peter Piper van de Sheffield University stelt uit lab-onderzoek vast dat benzoaat in staat is om DNA-informatie in de mitochondriën van de cellen te vernietigen. Daardoor kan een hele reeks ziektes ontstaan, zoals de ziekte van Parkinson of zenuwziektes maar vooral ouderdomsverschijnselen.

"De voedingsindustrie zal natuurlijk volhouden dat de producten eerder getest werden en veilig zijn bevonden. Maar de gebruikte testmethodes zijn verouderd", waarschuwt de professor in moleculaire biologie en biotechnologie. Hij adviseert ouders om eens goed na te denken over de aankoop van frisdranken met dergelijke bewaarmiddelen tot de concentraties ervan ook veilig zijn bevonden op basis van nieuwe testen.

"Ik maak me vooral zorgen om kinderen die grote hoeveelheden van die drankjes verorberen", besluit de professor.

Bron: hln.be