Consumentenbond waarschuwt voor ooglaserklinieken

De Consumentenbond eist dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg ingrijpt bij ooglaserklinieken waar niet-geregistreerde artsen werken. Uit onderzoek van de bond blijkt dat dat in ieder geval bij drie klinieken (van Eye Center Europe) en wellicht bij meerdere het geval is.

De resultaten worden vandaag bekend gemaakt in de Consumentengids van juli/augustus.

In het onderzoek heeft de Consumentenbond naar randvoorwaarden gekeken waarvan consumenten zelf hebben aangegeven die heel belangrijk te vinden. Ook werden criteria beoordeeld die de kwaliteit van de behandeling waarborgen.

Van de 38 onderzochte ooglaserklinieken krijgen 7 klinieken het predicaat matig of slecht, 10 klinieken redelijk, 3 klinieken goed en 18 klinieken zeer goed. De 11 andere klinieken die Nederland telt, weigerden aan het onderzoek mee te doen. De 6 klinieken van VisionClinics, marktleider op het gebied van ooglaserbehandelingen, vallen onder het predicaat ‘zeer goed’. 

De mindere score van een aantal ooglasercentra – waaronder de drie klinieken van Eye Center Europe – komt omdat zij met niet-geregistreerde artsen werken, geen onafhankelijke klachtenprocedure kennen, niet standaard een huisartsbrief opstellen of een te algemene toestemming vooraf vragen.

Ook bij de 11 klinieken die hun medewerking aan het onderzoek weigerden, kunnen niet-geregistreerde artsen werken.

Afhankelijk van de gekozen methode lopen de prijzen uiteen van zo’n € 1.000 tot € 5.000 voor het laseren van beide ogen en over het algemeen geldt: hoe duurder de kliniek, hoe beter de score op deze punten.

Uit het onderzoek van de Consumentenbond komt naar voren dat consumenten een geregistreerde arts willen. Zo’n arts heeft een diploma behaald dat voldoet aan de Nederlandse normen (en levert dus een zekere kwaliteit), spreekt de Nederlandse taal en kan bij missers persoonlijk voor het Nederlands tuchtcollege worden gesleept.

Bovendien is het onduidelijk hoe de wel-geregistreerde arts, die moet toezien op het werk van zijn niet-geregistreerde collega, de kwaliteit van iedere individuele ooglaserbehandeling kan waarborgen.

De Consumentenbond is van mening dat de Inspectie voor de gezondheidszorg moet ingrijpen en moet zorgen dat alleen geregistreerde artsen chirurgische ingrepen – zoals een ooglaserbehandeling – doen. 

 

 

 

Lees ook:Eye Center Europe klaagt Consumentenbond aan
Lees ook:Consumentenbond moet ooglaserartikel rectificeren
Lees ook:´Permanente rimpelvullers in de ban´
Lees ook:Een cijfer geven aan je arts
Lees ook:Slagingscijfers van operaties op internet

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>