- Home
- Actualiteiten
- ‘Mediterraan dieet leidt tot een langer…
Het staat vast: mensen die een mediterraan dieet volgen, dat rijk is aan groenten en vis en weinig dierlijke producten zoals melk en vlees bevat, leven langer. Dat stellen wetenschappers van de Universiteit van Gothenburg op basis van vier studies.
Sinds de jarig vijftig tonen onderzoeken al aan dat een mediterraan dieet tot een betere gezondheid leidt. Wetenschappers van de Universiteit van Gothenburg hebben de effecten van dit dieet nu onderzocht bij Zweedse ouderen. Ze maakten daarvoor gebruik van de gegevens van de H70-studie, een studie die al meer dan 40 jaar loopt en waarin duizenden 70-plussers in de regio Gothenburg zijn gevolgd.
De onderzoekers vergeleken de gezondheid van 70-plussers die een mediterraan dieet volgen met ouderen die meer vlees en melkproducten nuttigen. Uit de resultaten blijkt dat degene die een veel groenten en vis en weinig dierlijke producten eten, 20% meer kans hadden om langer te leven. ‘In de praktijk betekent dat dat oudere mensen die mediterraan eten twee tot drie jaar langer leven dan de mensen die dat niet doen’, legt onderzoeker Gianluca Tognon uit.
De resultaten ondersteunen drie andere studies naar de gezondheidseffecten van het mediterraan dieet die nog niet gepubliceerd zijn. Een onderzoek is gedaan in Denemarken, de andere in Noord-Zweden en de derde bij kinderen.
‘De conclusies die we op basis van deze studies kunnen trekken is dat er geen twijfel is dat het mediterraan dieet tot een betere gezondheid leidt, niet alleen bij ouderen, maar bij jongeren’, aldus Tognon.
Bron: Universiteit van Gothenburg
Lees ook:Mediterraan dieet vergroot kans op zwangerschap
Lees ook:Drink melk en verlies meer kilo’s!
Lees ook:Diabetes mogelijk te genezen met extreem dieet
Lees ook:Wat is het beste dieet?
Lees ook:Onderwijs zorgt voor slankere mannen
Heb jij Gezondheid.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!
Het was over het algemeen bekend dat veel fruit en vis eten gezond was en een goed dieet vormde. Leuk om te horen dat er bewijzen zijn dat je er langer door blijft leven. Des te meer reden dus om veel vis en fruit te eten.
“… het mediterraan dieet tot een betere gezondheid leidt, niet alleen bij ouderen, maar bij jongeren’, aldus Tognon.”
Ja, oud worden vereist een investering op jongere leeftijd. Nogal wiedes.