Tweede onderzoek naar functioneren IGZ

Er komen niet één, maar twee onderzoeken naar het functioneren van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Minister Schippers heeft gisteren bekendgemaakt dat zij oud-minister voor Volksgezondheid, Winnie Sorgdrager, heeft gevraagd om onderzoek te doen naar de dossiers en de afhandeling daarvan door de inspectie. Schippers wil met dit onderzoek een ‘herstel van vertrouwen’ in de IGZ bewerkstelligen.

In de brief aan de Tweede Kamer schrijft Schippers dat het in de samenleving op dit moment ontbreekt aan vertrouwen in de IGZ. De inspectie  is veelvuldig negatief in het nieuws vanwege trage afhandeling van dossiers en gebrek aan klantvriendelijkheid.

Zo hebben de Nationale Ombudsman en Tros Radar in een zwartboek recent talloze klachten over de IGZ verzameld.

Eerder dit jaar kondigde Schippers al een ander onderzoek naar de IGZ aan: dit onderzoek is erop gericht om te zien of de IGZ robuust genoeg is om te voldoen aan de eisen die Schippers in haar Toezichtvisie stelt aan een moderne handhavingsorganisatie.

In de ogen van Schippers moet de IGZ daadkrachtig, proactief en klantvriendelijk zijn. Zaken bij de Inspectie dienen vlot afgehandeld te worden. Meldingen mogen niet langer open staan dan 1 jaar, tenzij daar goede redenen voor zijn. Schippers wil dat de IGZ dit principe van 1 jaar toepast, dan wel uitlegt als het niet toegepast kan worden.

Verder moet de IGZ helder aangeven waar ze al dan niet over gaat. Wanneer een zaak niet bij de IGZ thuishoort, moet de melder adequaat door de IGZ worden doorgeleid naar de juiste instantie.

Voor beide onderzoeken geldt dat daarbij zowel patienten als vertegenwoordigers van het zorgveld nauw worden betrokken. De aandachtspunten van de Ombudsman zullen eveneens bij beide onderzoek worden betrokken. Schippers zal de Tweede Kamer na de zomer over de uitkomsten informeren.

Bron: Rijksoverheid

Lees ook:IGZ moet beter luisteren en communiceren
Lees ook:Meldpunt voor klachten over inspectie gezondheidszorg
Lees ook:Inspectie voor de Gezondheidszorg buigt het hoofd
Lees ook:Honderden klachten over IGZ
Lees ook:Ombudsman opent meldpunt medische missers

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>