Winterdipje? Vitamine D kan helpen

mooi

Vitamines zijn er niet voor niets! Slik jij supplementen? Op de Nationale Gezondheidsbeurs heeft voormalig topatleet Gregory Sedoc onlangs onthuld dat vitamine D het Supplement van het Jaar is geworden. Met ruim 20% van de stemmen is vitamine D volgens het publiek het meest favoriete voedingssupplement. Het was een spannende strijd, want vitamine D eindigde vlak voor magnesium. De afgelopen weken werden duizenden stemmen voor de verkiezing uitgebracht. Deelnemers konden online en op de beurs een stem uitbrengen op hun favoriete vitamine, mineraal of kruid. Multivitamine, visolie en probiotica werden ook veelvuldig gekozen. Curcuma werd als kruid het meest aangevinkt.

Voormalig topatleet Gregory Sedoc reageerde enthousiast op de uitslag: ‘Ik heb ook gestemd. Mijn favoriete supplement is probiotica. Ik heb deze gekozen omdat dit echt een onderschat supplement is voor je algehele gezondheid. Maar daarnaast is vooral voor donkere mensen vitamine D belangrijk. Wij mogen veel hoger zitten in de vitamine D en ik raad het vooral donkere mensen aan meer te gebruiken. Probiotica innemen in de ochtend is voor veel mensen belangrijk om de darmen goed te laten functioneren.”

Stemmers konden aangeven wat de reden is voor het gebruik van voedingssupplementen. 33% geeft ‘werken aan de algemene gezondheid’ aan, terwijl 20% een ‘betere weerstand’ nastreeft. 11% neemt een supplement met ‘een specifiek doel, zoals sterke botten, betere stoelgang of een beter geheugen’.
Dit is de Top 5 van de Supplement van het Jaar verkiezing

1 vitamine D (20%)
2 magnesium (17%)
3 multivitamine (11,5%)
4 visolie (11%)
5 probiotica (7%)

Over de winnaar: vitamine D
Het lichaam maakt vitamine D zelf aan door de invloed van het zonlicht. Niet iedereen is in staat om voldoende vitamine D aan te maken. De Gezondheidsraad adviseert daarom bepaalde groepen het hele jaar vitamine D suppletie te nemen. Dit geldt voor kinderen van 0-4 jaar, vrouwen ) 50 jaar, mannen ) 70 jaar, personen met een getinte huidskleur, zwangere vrouwen en mensen die onvoldoende aan zonlicht worden blootgesteld. Een voedingssupplement van 10 microgram (g) per dag is voldoende, maar voor vrouwen en mannen vanaf 70 jaar geldt als dagelijkse dosis 20 g.

Vitamine D verdient meer aandacht
Ondanks het advies van de Gezondheidsraad voor bepaalde groepen kan vitamine D meer aandacht gebruiken. Dat blijkt uit het in oktober vorig jaar gepubliceerde achtergrondrapport ‘de eerste 2 jaar van de voedselconsumptiepeiling 2012-2016′ van het RIVM. Vooral 50+ vrouwen en 70+ mannen volgen het advies nog beperkt op. Slechts 48% van de 50+ vrouwen neemt in de winter een vitamine-D-supplement en 38% in de zomer. Het aantal vrouwen dat vitamine-D-suppletie gebruikt is niet toegenomen in vergelijking met de voedselconsumptiepeiling 2007-2010. Bij de 70+ mannen liggen deze getallen nog lager. 20% van de 70+ mannen gebruikt in de winter een vitamine-D-supplement en 15% in de zomer. Van de kinderen van 1-3 jaar gebruikt 70% in de winter en 65% in de zomer een vitamine-D-supplement.

Gezondheidswinst behalen
Met vitamine D is veel gezondheidswinst te behalen. Ons lichaam heeft vitamine D nodig voor sterke botten en tanden, maar is ook belangrijk om de weerstand en de spierkracht op peil te houden. Ook voor mensen die een winterdipje hebben of wat neerslachtig zijn, kan extra vitamine D ondersteuning bieden.

Lees ook:‘Kiwi beter dan vitamine C supplement’
Lees ook:5 Vitamines voor een goede weerstand
Lees ook:Te weinig peuters krijgen boter op hun boterham
Lees ook:Gezondheidsraad handhaaft normen voor vitamine D
Lees ook:Vitamine D zorgt voor girlpower

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>