Blinden laten van zich horen

Een en al ophef over een verandering wat betreft reizen voor blinden en slechtzienden. Op 13 december 2012 laat een groep blinden en slechtzienden op het busstation bij Hilversum Centraal zien dat reizen met de OV-chipkaart in bus, tram en metro behoorlijk lastig kan zijn.

Zij gebruiken nu een volgens hen wel bruikbaar Viziris-abonnement voor tram, bus en metro. Het nieuwe  ’reisproduct’ dat vervoerders en decentrale overheden erdoor hebben gedrukt heet het Sentire-abonnement. Het wordt omschreven als niet afgestemd met de doelgroep en niet gebruiksvriendelijk. Wat dat betekent? Verplicht reizen met ‘open portemonnee’, zonder voldoende controle-mogelijkheden en met extra financiële risico’s.

De ‘voorlichtingsactie’ is georganiseerd door Viziris, netwerkorganisatie van en voor mensen met een visuele beperking. Verzamelplaats is naast de Starbucks. Viziris gaat met de verzamelde groep, zonder de chauffeurs en andere reizigers te hinderen, in- en uitchecken. De groep laat zo zien hoe en waarom de OV-chip niet werkt als je slecht of niets ziet.

Wat zijn die nadelen?

Blinde en slechtziende reizigers zijn bij het gebruik van de OV-chipkaart aangewezen op hun gehoor. De boodschappen op het schermpje van de in- en uitcheckapparatuur kunnen ze niet lezen. Wat betekent dat? Bij het inchecken kun je al slecht nagaan of dat goed gelukt is. En probeer in de spits maar eens te luisteren of het piepje bij het uitchecken voor jou is of van de achterbuurman die ook even snel uitcheckt. Foutmelding? Niet te lezen. Opladen? Automaat daarvoor is niet bruikbaar met weinig of geen zicht.

Naar het loket dan? Die zijn er helaas steeds minder. Automatisch opladen? Ook veel andere mensen vinden dat een lastige afweging. En waarom zou je als blinde of slechtziende verplicht de ‘portemonnee openzetten’ terwijl je ook nog eens meer financieel risico loopt dan een ander?

Het zogenaamde ‘Viziris-abonnement’ dat nu nog geldt, is reizen voor een vast bedrag per maand in bus, tram en metro. Inchecken moet, maar foutief of niet uitchecken levert geen boete op.

Volgens de vervoerders is het een feit: na 1 januari 2013 wordt er geen Viziris abonnement meer verkocht. Het zogenaamde Sentire-abonnement komt daarvoor in de plaats. Overleg hielp niet. En afwachten is geen optie, want over een week of drie is het al zover.

Sentire is een OV-chipkaart reisproduct dat ontwikkeld is voor mensen met een visuele beperking. U reist met Sentire op saldo tegen de gangbare tarieven. Met Sentire reist u met een lager instaptarief van € 1,50. Dit instaptarief is gebaseerd op de gemiddelde ritprijs in stads- en streekvervoer in Nederland. Sentire verkleint dus de negatieve gevolgen als er iets mis gaat bij het uitchecken.

Lees ook:Reizen in ov voor blinden moet makkelijker worden
Lees ook:Bizar: trambestuurder rijdt door met dode
Lees ook:Top zeg, ouderen voelen zich beter met gratis OV
Lees ook:‘Blinde kan snel op rekening reizen in ov’
Lees ook:Blinden en slechtzienden niet blij met stille auto

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>