Vitamine K2 voor sterke botten en schone bloedvaten

Vitamine K2 speelt een sleutelrol bij het behoud van sterke botten en gezonde bloedvaten. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht, waarvan de resultaten verschijnen in de aprilnummers van de wetenschappelijk gezaghebbende tijdschriften Blood en Osteoporosis International.

Hoewel reeds langer bekend was dat vitamine K2 een gunstig effect op botten heeft, is nu ook het achterliggende mechanisme ontdekt.

In een onderzoek onder 350 vrouwen na de overgang werd gevonden dat bij inname van een vitamine K2 supplement de botten, juist op kritieke plaatsen zoals de heup, dikker worden en dus minder snel breken terwijl in de placebogroep de botsterkte juist afnam met ongeveer 1½ % per jaar.  

Ook op verkalkte bloedvaten werd een opzienbarend effect gevonden. Nadat de onderzoekers eerder in een diermodel hadden aangetoond dat vitamine K2 de verkalking van de bloedvaten remt, is nu ook gevonden dat reeds gevormde kalkmassa's uit de aderen verdwijnen bij inname van hoge doses vitamine K.

Tevens werd bewezen dat het natuurlijke vitamine K2 (menaquinon-7) de meest effectieve vorm van vitamine K is. Een probleem is dat er maar weinig voedingsmiddelen zijn waarin deze vorm van vitamine K voorkomt.

In lage doseringen zit het in kaas en kwark, en alleen het Japanse product natto (zie foto) bevat zeer hoge concentraties menaquinon-7. Daarom is er sinds kort in Nederland een natto-extract verkrijgbaar bij drogist en apotheker, waarin het natuurlijke menaquinon-7 in geconcentreerde vorm verwerkt is. Ook in andere Europese landen zal het product dit jaar op de markt komen.

Bron: zorgkrant.nl 


Lees ook:Nieuwe vorm van vitamine E ontdekt
Lees ook:Worstelen met vitamine K
Lees ook:Mannen kunnen al vroeg broze botten voorkomen
Lees ook:‘Extra vitamine D verlaagt de bloeddruk’
Lees ook:‘Vitamine E verhoogt de kans op een hersenbloeding’


  • Geplaatst door Peter Koefoed op 3 april 2007 om 16:49

    Hallo,

    Waar precies is dat Natto-extract te verkrijgen?

    Vriendelijke groet, Peter

  • Geplaatst door Sonja op 3 april 2007 om 21:35

    Bij de apotheek en drogist. Vraag ernaar zou ik zeggen.

  • Geplaatst door Claeys Willy op 21 maart 2008 om 12:33

    Wat wordt er bedoeld met hoge dosis ? Hoeveel is dat ingeval van aderverkalking

    Hartelijke dank willy

  • Geplaatst door Sonja op 22 maart 2008 om 20:56

    Ik heb geen idee wat er met hoge dosis bedoeld wordt. Misschien kunt u dat ergens op internet vinden? U zou ook kunnen kijken wat er in het natto-extract zit dat bij apotheek en drogist verkrijgbaar is.

  • Geplaatst door Marga op 13 oktober 2008 om 22:19

    Is K2 vitaminen bij elke apotheek te bestellen, of moet je dat bij speciale reformzaken halen?

  • Geplaatst door ls op 14 oktober 2008 om 12:32

    graag zou ik willen weten dat als je bloedverdunners (pravastatine,metoprolol,carbasalatum)
    gebruikt ,je dan ook vit K2 mag gebruiken.
    ik heb wel aderverkalking in mijn kransslagader.
    dus dacht ik dit is een mooie manier om dat te verwijderen!
    maar ik twijfel ivm de bloedverdunners of misschien heb ik die dan niet meer nodig!

    • Laura:
      21 maart 2009 om 8:21

      Ik gebruik dezelfde produkten en heb te horen gekregen van mijn huisarts dat het gebruik van K2 dan toegestaan is. Dus ik gebruik ze ook.
      En heb ze online besteld ,even uitzoeken waar de hoogste dosering in zit en de prijs kan verschillend zijn.
      groetjes

  • Geplaatst door naji op 27 januari 2010 om 12:19

    Als het verhaal klopt, waarom worden deze vitamnines niet door
    Cardiologen geadviseerd!!
    Of is dit een verkoop verhaal ….

  • Geplaatst door bolke op 15 juli 2010 om 16:08

    Het is geen verkoopverhaal maar voordat vitamines in het reguliere kanaal geaccepteerd worden gaat er vaak jaren overheen. Maar met vitamine K1 en D bij jonge kinderen en B12 bij ouderen is het inmiddels ook gelukt. Aan de universiteit van Maastricht gaat men ondertussen verder met nog meer onderzoek (onder andere hogere doseringen dan de 45 mcg die tot nu toe in studies is gebruikt). Bij allesvanvitals.nl kan vitamine K2 45 mcg of 90 mcg aangeschaft worden. K2 zit trouwens ook in de nieuwe multi van Vitals: Elke Dag.

  • Geplaatst door Diny smit-Groeneveld op 1 november 2012 om 21:51

    Daar ik veel last had van krampen vooral ‘snachts, ben ik na het lezen van het onderzoek in Maastricht, vitk2 gaan gebruiken. Krampen verdwenen maar kwamen terug toen ik gestopt was met innemen. Snel weer aangeschaft maar nu een hogere dosering dit vanwege van leeftijd 76 jaar. Ik heb absoluut geen last meer van krampen, maar ik vraag mij af watdoet het met verhoogde cholestorol en verhoogde trygliceride?

    Met vriendlijke groet,
    Diny Smit-Groeneveld.

  • Geplaatst door A.Bloem op 8 januari 2013 om 19:13

    Ik lees dat bij bepaalde soorten bloedverdunners deze vitamine K2 is toegestaan. Ik gebruik zelf Acenocoumarol en zou graag weten of ik daarbij vitamine K2 mag gebruiken. De trombosedienst zegt dat vitamine K niet genomen mag worden als supplement maar weet niet dat er verschillende soorten vitamine K bestaan (K1 en K2 bijvoorbeeld).
    Wie kan mij hier antwoord op geven?

  • Geplaatst door Bolke op 8 januari 2013 om 21:21

    Je kunt deze vraag stellen aan Vitals via info@vitals.nl. Zij kunnen dit voor je nagaan.

Geef een reactie