Vrouwen die de pil slikken leven langer

Onderzoekers van de University of Aberdeen hebben ontdekt dat de pil beschermt tegen verschillende ziektes, zoals kanker en hart- en vaatproblemen. Dat meldt de Britse krant The Telegraph.

De onderzoekers analyseerden de gegevens van 46.000 vrouwen. De vrouwen worden al gevolgd sinds 1968.

Uit de gegevens blijkt dat vrouwen die de pil slikten 15% minder kans hadden om te sterven aan kanker dan vrouwen die geen anticonceptie gebruikten.

Gemiddeld zijn er dankzij de pil jaarlijks 52 sterfgevallen minder per 100.000 vrouwen. Het beschermende effect deed zich alleen voor bij vrouwen boven de 40 jaar en neemt met het stijgen van de leeftijd steeds sterker toe .

Zo werd er bij vrouwen in de veertig jaarlijks 14 minder sterfgevallen per 100.000 vastgesteld. Bij vrouwen in de vijftig was dat al opgelopen tot 86 en bij vrouwen tussen zestig en zeventig jaar zelfs tot 122. Bij vrouwen boven de zeventig jaar werden nam het aantal sterfgevallen per 100.000 vrouwen zelfs met 308 af.

De onderzoekers hebben niet echt een duidelijke verklaring kunnen vinden, maar denken dat de hormonen in de anticonceptiepil een rol kunnen spelen. Ook kan het zij dat vrouwen die de pil slikken meer aandacht hebben voor hun gezondheid.

Onderzoeker Philip Hannaford wijst erop dat deze resultaten geruststellend zijn voor vrouwen die al jaren de pil nemen. Vaak wordt gewezen op de gevaren van de pil – het verhoogde risico op bloedklonters bijvoorbeeld – maar nu blijkt dat de ‘voordelen op lange termijn de nadelen overstemmen’, aldus Hannaford.


Lees ook:Minder kans om te sterven aan kanker
Lees ook:Amerikaanse vrouwen sterven vaker tijdens bevalling
Lees ook:Optimistische vrouw leeft langer
Lees ook:Lage sterfte door zacht weer
Lees ook:Alcohol oorzaak voor bijna vier procent van de tumoren

Heb jij Gezondheid.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


Geef een reactie