‘Nieuw onderzoek nodig naar gezonde effecten vis’

Er moet een nieuw groot bevolkingsonderzoek worden gedaan naar de beschermende werking van vitamine D in vis. Daarvoor pleitte hoogleraar Daan Kromhout van de Wageningen Universiteit gisteren op een congres van cardiologen in Stockholm.

Kromhout presenteerde in Zweden de resultaten van zijn onderzoek naar de relatie tussen omega-3 vetzuren en hart- en vaatziekten. Hij toonde aan dat extra omega-3 vetzuren niet kunnen voorkomen dat hartpatiënten opnieuw last krijgen van hartklachten.

Jarenlang is juist aangenomen dat omega-3 vetzuren goed waren voor hart- en bloedvaten. Gezondheidswetenschappers blijven ook naar aanleiding van de nieuwste onderzoeksresultaten volhouden dat het gezond is om tweemaal per week  vis te eten, waarvan eenmaal een vette soort zoals haring, zalm of makreel.

Want er zitten nog meer gezonde stoffen in vis, waaronder vitamine D. Dat heeft mogelijk nog wel een beschermende. Dat moet volgens Kromhout echter nader onderzocht worden.

Overigens is het nog maar de vraag of het noodzakelijk is om vis te eten om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Het is bekend dat zonlicht de belangrijkste bron van vitamine D is. Daarnaast wordt het tegenwoordig toegevoegd aan halvarines, margarines en bak- en braadproducten.

Kromhout heeft in zijn onderzoek, dat 10 jaar heeft geduurd, is ook gekeken naar het effect van vetzuren op andere kwalen. Hij verwacht eind dit jaar meer te kunnen zeggen over de invloed op depressie en op het achteruitgaan van het geheugen, 2 andere zeer bekende aandoeningen waarvoor omega-3 goed zou zijn.

Bron: De Telegraaf


Lees ook:Omega-3 vetzuren verlagen kans op hartinfarct niet
Lees ook:Omega-3 vetzuren als antidepressiva
Lees ook:‘Vaak vis eten niet gezond’
Lees ook:ADV: Gezonde vetten uit vis
Lees ook:Tilapia ongezonder dan hamburger?

Heb jij Gezondheid.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


Geef een reactie