Mogelijk verband tussen light frisdrank en hartinfarct

Een controversiële studie die vorige week is gepresenteerd tijdens de International Stroke Conference 2011 in Los Angeles, toont een verband aan tussen de consumptie van light frisdrank en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Wetenschappers van de University of Miami Miller School of Medicine volgden ruim 2500 mensen gedurende 9 jaar. Zij vulden op vragenlijsten in hoeveel en wat voor soort frisdrank ze dronken.

Tijdens de studie deden zich 559 gevallen van hart- en vaataandoeningen voor. De onderzoekers ontdekten dat degene die dagelijks light frisdrank dronken 48% meer kans op een hartinfarct of beroerte hadden, zelfs nadat ze rekening hadden gehouden met factoren zoals een geschiedenis in hart- en vaatkwalen, leeftijd, beweging, geslacht, roken, alcohol en calorie-inname.

Volgens hoofdonderzoekers dr. Hannah Gardener was er geen verhoogd risico voor mensen die dagelijks gewone frisdrank drinken. ‘Als onze resultaten door toekomstige studies worden bevestigd, dan is light frisdrank mogelijk geen goede vervanger voor suikerhoudende dranken als het gaat om bescherming tegen hart- en vaatziekten.’

Andere wetenschappers twijfelen echter aan de betrouwbaarheid van de studie omdat andere risicofactoren de resultaten mogelijk hebben beïnvloed.

Dr. Philip B. Gorelick van de Universiteit van Illinois in Chicago: ‘Je moet kijken naar alles wat mensen eten. Mensen die hun calorie-inname willen verminderen door light frisdrank te drinken, hebben misschien een ongezond eetpatroon dat veel vet en zout bevat. Daar kom je niet achter met een vragenlijst zoals hier is gebruikt.’

Critici waarschuwen er dan ook voor dat mensen niet op basis van deze ene studie hun hele voedingpatroon overhoop moeten gooien. 

Volgens Gardener is niet duidelijk hoe het komt dat  light- frisdrank de kans op hartkwalen verhoogd, maar ze wijst wel op eerdere onderzoeken die een verband hebben aangetoond tussen light frisdrank en diabetes en het metabool syndroom, beide belangrijke risicofactoren van hart en vaatziekten.

Bron: The Epoch Times


Lees ook:Light frisdrank verhoogt kans op diabetes niet
Lees ook:Wetenschappers vinden verband beroerte en light frisdrank
Lees ook:Light frisdrank kan leiden tot vroegtijdige geboorte
Lees ook:‘Light frisdrank niet gezonder’
Lees ook:‘Thee vergroot kans op zwangerschap’

Heb jij Gezondheid.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


  • Geplaatst door Claudine op 16 februari 2011 om 14:54

    Hallo,
    Ik heb een interessant artikel gevonden over deze ziekte ook Syndroom X genoemd.
    Misschien kan deze jullie interesseren
    Hier is de link :)

    http://www.medblog.be/nl/article/30-dokter-ik-heb-een-metabool-syndroom/

    Groeten
    Claudine

  • Geplaatst door Hermien op 8 februari 2012 om 23:32

    Zie de website :”de belangrijkste symptomen van Aspartaanvergiftiging” !!!! E-951

    en de andere zoetstoffen, zoals: Acesulfaam-K , Sucralose,Sorbitol, Xiltol,Mannitol, Sacharine,

    zoals Hartklachten, Neurologische- Psychologische -Reumatologischeklachten, etc,etc.

    zit in alle light- en suikervrijeprodukten

    daardoor vaak verkeerde diagnoses,dus verkeerde medicatie, omdat niet naar de oorzaak wordt gekeken, zie forums

Geef een reactie