- Home
- Actualiteiten
- Koffie niet schadelijk bij hart- en vaatziekten
Patiënten met hart- en vaatziekten hoeven niet te stoppen met het drinken van koffie. Dit stelt epidemioloog dr. Esther Lopez-Garcia, assistent-professor aan de Universiteit van Madrid, in een interview met het Voorlichtingbureau voor Koffie en Gezondheid.
Lopez-Garcia heeft ruim 10 publicaties op dit terrein op haar naam staan. Voor gezonde mensen was al langer bekend dat koffie het risico op hart- en vaatziekten niet verhoogt. Nu blijkt dat dus ook te gelden voor mensen die eerder hart- of vaatproblemen ondervonden hebben.
De Spaanse onderzoeker denkt zelfs dat een regelmatige koffieconsumptie gepaard gaat met een kleinere kans op hart- en vaatziekten. Ze baseert haar uitlatingen op een recente studie die ze deed naar het effect van koffieconsumptie bij vrouwelijke hart- en vaatpatiënten uit de Amerikaanse Nurses Health Study. Deze vrouwen zijn gedurende 24 jaar gevolgd.
De resultaten van Lopez-Garcia zijn in lijn met andere studies. Ze adviseert patiënten wel om hun koffieconsumptie te overleggen met de behandelend arts, vooral in geval van slapeloosheid of ongecontroleerde bloeddruk.
Bron: koffieengezondheid.nl
Lees ook:Aspirine beschermt tegen overlijden
Lees ook:Invloed koffie op bloeddruk is klein
Lees ook:Veel koffie goed voor de mens
Lees ook:Atkins heeft geen ongunstig effect op risico hartziekte
Lees ook:Koffie lijkt niet schadelijk voor ongeboren kind
Heb jij Gezondheid.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!