‘Risicogroepen beter waarschuwen voor te veel jodium’

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) wil dat op alle verpakkingen van levensmiddelen en supplementen waar veel jodium in zit, een waarschuwing wordt gezet. Vooral voor zwangere vrouwen, kinderen en mensen met een schildklieraandoening is een hoge jodiuminname schadelijk. Een waarschuwing op jodiumrijke levensmiddelen en supplementen kan hen beter beschermen.

Sommige producten kunnen zeer hoge doses jodium bevatten. Er is geen Europese wetgeving over de maximale gehaltes van jodium in jodiumrijke producten of supplementen. Enkele fabrikanten plaatsen vrijwillig een waarschuwing.

Het bureau Risicobeoordeling & onderzoeksprogrammering (BuRO) van NVWA heeft een leidraad ontwikkeld die aangeeft wanneer een gezondheidsrisico kan ontstaan bij chronische of incidentele inname van bepaalde jodiumgehaltes. De NVWA zal deze leidraad gebruiken en optreden als zij wordt geconfronteerd met producten met een te hoog jodiumgehalte.

Jodium is een mineraal dat belangrijk is voor de schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Gezonde mensen krijgen bij een normaal eetpatroon voldoende jodium binnen.

Jodium zit onder andere in zeevis en een beetje in melk en eieren. Ook wordt het toegevoegd aan onder meer  verschillende soorten zout, waaronder bakkerszout, sommige ontbijtgranen, broodvervangers en vleeswaren. Op het etiket staat of jodium is toegevoegd.

Een jodiumtekort ontstaat alleen als iemand weinig brood eet of geen zout gebruikt waar jodium in zit. Door een jodiumtekort kan de schildklier trager gaan werken en opzwellen (krop of struma). Een jodiumtekort kan bij kinderen leiden tot een groeiachterstand, een verminderd leervermogen en soms tot dwerggroei ofwel cretinisme.

Te veel jodium kan de gezondheid schaden. Let daarom op de dagelijkse maximum dosering als om een bepaalde reden toch wordt gekozen voor extra jodiuminname; bijvoorbeeld met een jodiumtablet op basis van kelp of zeewier.

Bij frequente inname is het af te raden om meer dan 150 tot 250 microgram (afhankelijk van iemands gewicht) per dag te nemen. Kinderen tot 11 jaar zouden sowieso geen jodiumrijke voedingsmiddelen of supplementen moeten nemen. Afhankelijk van het gewicht van adolescenten is de vrije ruimte voor extra jodiuminname 60 tot 170 microgram per dag.

Bron: NVWA

Lees ook:Wat is jodium precies en wat doet het?
Lees ook:Nederlanders krijgen nog steeds te veel zout binnen
Lees ook:Nederlander heeft geen jodiumtekort
Lees ook:Hebben we wel of geen jodiumtekort?
Lees ook:Jodium slikken niet verstandig

1 Reacties // Reageer

One thought on “‘Risicogroepen beter waarschuwen voor te veel jodium’

  1. Patje

    Hoe hebben onze voorouders het kunnen overleven? Zonder extra jodium? Al die toevoegingen…. Is het echt nodig?

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>