Borstvoeding verkleint kans overgewicht en astma


Kinderen die borstvoeding hebben gehad, hebben minder kans op
overgewicht en op astma. Dit zegt Salome Scholtens na onderzoek aan de
Universiteit van Utrecht.

Scholtens
vermoedt dat overgewicht onder borstgevoede kinderen minder vaak voorkomt door
een kleinere gewichtstoename in het eerste levensjaar. Borstgevoede kinderen
zijn op de leeftijd van een jaar gemiddeld lichter dan flesgevoede kinderen.

Voor
het onderzoek is gebruikgemaakt van gegevens uit de zogenoemde PIAMA-studie.
Tijdens dit onderzoek zijn ruim 4000 kinderen van nul tot acht jaar gevolgd. In
die periode zijn gegevens over lengte, gewicht, voeding en luchtwegaandoeningen
verzameld.


Lees ook:Kinderen met overgewicht zijn minder gezond
Lees ook:Met keizersnede meer kans op overgewicht
Lees ook:Kinderen in groene wijken minder dik
Lees ook:Overgewicht helemaal niet zo slecht voor oudere
Lees ook:Twee op de drie Amerikanen te dik


Geef een reactie