Maakt fruit dik?


Fructose,
een natuurlijk suiker dat in fruit zit, is mogelijk verantwoordelijk voor
overgewicht. Dat stellen Britse wetenschappers in het tijdschrift New
Scientist
.


Uit hun onderzoek blijkt dat fructose ongezonder is dan andere soorten suiker. Fructose zit in fruit, fruitsap en jam en wordt vaak
gebruikt om frisdranken en fast food zoeter te maken. Volgens onderzoeksleider
is het aantal calorieën minder belangrijk dan het soort suiker dat voedsel
bevat.

De onderzoekers gaven 33 testpersonen met overgewicht 14 dagen lang maaltijden
bestaande uit 30 procent vet, 55 procent complexe koolhydraten (zoals brood en
rijst) en 15 procent proteïnen.

In de tien weken erna kregen ze een dieet
waarbij een kwart van de energie uit fructose of glucose kwam. Beide groepen
kwamen in die periode zo'n 1,5
kilo bij.

Wie fructose kreeg, had echter veel meer buikvet en een hoger cholesterol dan
de glucose-groep. Buikvet is gevaarlijk, omdat het je vitale organen omringt.
Bovendien verhoogt het de kans op diabetes en hart- en vaatziekten.

Toch wijzen de onderzoekers erop dat we fruit niet hoeven mijden. Fructose is in zo kleine dosis aanwezig in vers fruit dat de gezondheidsvoordelen veel zwaarder wegen.

Maar wie op de lijn let, kan beter wel zuinig zijn met gezoete voedingsmiddelen, zoals frisdranken en fast food.

Bron: hln.be 

Lees ook:‘Verse sinaasappelsap minder gezond dan gedacht’
Lees ook:‘Te veel fruit maakt dik’
Lees ook:Fast food sloopt je lever!
Lees ook:Fast food vooral slecht voor vrouwen
Lees ook:Voeding heeft invloed op jicht

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Maakt fruit dik?

  1. zosten

    Hahahahaha, wat een DIKKE grap!
    Heb je al eens een fruitariër bekeken?
    Wij kennen veel mensen die bergen fruit eten. Ook m’n vrouw eet hopen fruit en er komt geen gram bij. Door fruit en groentes te eten was ze jaren geleden 28 kg kwijt in 7 maanden!

    Te veel halve waarheden altijd.
    Wat eten ze naast het fruit en wat drinken ze? Het combineren telt! Daar wordt niets over gerept? Dat is het nu net wat alles zo moeilijk maakt.

      /   Reply  / 
  2. Dody

    “Maar wie op de lijn let, kan beter wel zuinig zijn met gezoete voedingsmiddelen, zoals frisdranken en fast food.”

    eh… ja… heel vernieuwend dit ;)

      /   Reply  / 
  3. Jan,

    Hier wordt iets vergeten, het is de fructose,glucosestropen en alle “oses” (dextrose,glucoses,sucroses=genetische manipulatie produkten/stoffen,die in heeeeeeel veel produkten zitten,frisdranken, zuiveltoetjes, brood,koek,kant en klaarprodukten,diepvries,alles wat zoet is,light, suiker-en vetvrij!!! medicatie!!! laxeermiddelen.

    maar blijf a.u.b. fruit eten, want anders kom je ook nog een gigantische vitaminen en mineralen tekort,met alle gevolgen van dien.

    -en dan nog alle andere zoetstoffen zoals Aspartaam en Acesulfaam k (E950 en E951)
    LEES – Aspartaam vergiftiging
    -Fructose, fonteine.com”

    en lees de etiketten

    en dan nog alles wat op “ol”eindigt, b.v. sorbitol,mannitol, etc,

      /   Reply  / 
  4. Mien

    en vergeet niet de slechte vetten te laten staan, zoals de margarines/halvarines, zit teveel linolzuur en teveel plantensterolen= is slecht voor hart en bloedvaten!!! (verstoren de opname van vit A en D- verantwoordelijk voor veel chronische ziekten)
    gebruik liever olijfolie en kokosolie/vet, noten en zaden,avocado,vette vis
    –Waarom kokosolie/vet?”
    –Kokosolieplein”

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>