- Home
- Actualiteiten
- ‘Wijn maakt vrouwen niet dik’
Vrouwen schijnen niet dik te worden van wijn. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers. Prima nieuws hoor. Ik wil het graag geloven, maar een tikje vreemd vind ik het wel.
Want word je niet dik van calorieën? Of die nou komen uit vet, eiwitten of koolhydraten, een calorie is een calorie. En een glas wijn bevat al snel tussen de 60 en 80 calorieën.
Toch meent het onderzoeksteam van Lu Wang, verbonden aan het Brigham en Vrouwenziekenhuis in Boston, dat alcohol op een andere manier door de lever wordt afgebroken. Hierdoor zou het lichaam van alcohol vooral hitte maken en geen vet, zoals eerder aangenomen werd.
De onderzoekers komen tot hun conclusie na onderzoek onder ruim 19.000 vrouwen die gedurende 13 jaar werden gevolgd. Er werd vooral gelet op gezondheid en alcoholinname.
Ongeveer 1 op de 3 deelneemsters aan het onderzoek dronk nooit alcohol. Na 13 jaar was dit de groep die het meest in gewicht was aangekomen. Hoe meer alcohol de vrouwen dronken, des te minder waren zij aangekomen. Dat gold vooral voor rode wijn; de gewichtstoename onder de mixdrankjes- en bierdrinkers was iets groter.
Nu weet ik niet of ze het complete voedingspatroon van de vrouwen onder de loep hebben genomen, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de geheelonthoudsters er hele andere ongezonde eetgewoonten op na hielden, waar ze zo dik van zijn geworden.
Dat je van wijn – en ook bier en mixdrankjes – niet aankomt, lijkt me dan ook iets te kort door de bocht.
Maar volgens het onderzoeksrapport, dat wordt opgenomen in de Archives of Internal Medicine, is er geen sprake van een direct verband tussen de consumptie van alcohol en gewichtstoename.
Toch waarschuwt Catherine Collins van de Britse Dieet Associatie in The Telegraph dat wijn nu niet gezien moet worden als een middel om af te vallen.
‘Als vrouwen gezond eten en een gezonde levensstijl hebben en daarbij ’s avonds 1 of 2 glazen alcohol drinken, dan krijg je misschien wel minder calorieën binnen die iemand die in plaats daarvan een chocolade reep naar binnen werkt.’ Volgens Collins bewijst dit onderzoek dat gematigdheid de sleutel tot een gezond leven is.
Lees ook:6 goede redenen voor een dagelijks glas wijn
Lees ook:Drankorexia: liever alcohol dan eten
Lees ook:Rode wijn vermindert risico op dikkedarmkanker
Lees ook:Whisky net zo goed voor je hart als wijn
Lees ook:‘Glas wijn per dag is niet gezond’
Heb jij Gezondheid.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!
Gaat het drinken van alcohol niet vaker gepaard met roken, wat zou kunnen verklaren dat mensen daardoor minder dik zijn geworden dan verwacht.
Fijn dat het nu bewezen is. hoef ik me niet meer schuldig te voelen over dat glaasje wijn tijdens het koken. Ik heb trouwens nog wel een tip: koop een Wijndop. Ik heb laatst zo’n dop aangeschaft omdat ik de zoveelste halfvolle fles moest weggooien omdat hij niet meer lekker was (mijn vriend drinkt niet mee). Ik kan nu de hele week – wel kleine glaasjes
van een fles genieten.