‘Popcorn gezonder dan groente en fruit’

Gezond én lekker snacken. Het kan écht! En wel met popcorn. Het bevat niet alleen veel minder kilocalorieën dan chips, er zitten ook meer heel veel antioxidanten in. Zelfs meer dan in groente en fruit, zo toont Amerikaans onderzoek aan.

Deze antioxidanten, de zogenoemde polyfenolen, beschermen het lichaam tegen schadelijke stoffen. Onderzoekers van de Scranton universiteit in Pennsylvania ontdekten dat één portie popcorn tot zo’n 300 gram antioxidanten bevat, bijna het dubbele van de meeste soorten fruit, die zo’n 160 gram per portie bevatten.

De hard stukjes popcorn zijn het rijkst aan antioxidanten en vezels. ‘Die harde stukken verdienen meer respect’, aldus onderzoeker Joe Vinson. ‘Wat voedingswaarde betreft zijn die echt goud waard.’

Maar Vinson voegt wel er wel aan toe dat mensen hun 5 porties groente en fruit per dag niet moeten inruilen voor popcorn, want popcorn bevat niet de essentiële vitamines en voedingsstoffen die wel in groente en fruit zitten.

Een goede snack blijft het wel, benadrukt hij. Het is zelfs de enige snack die voor 100% bestaat uit onbewerkt graan. Daardoor bevat één portie popcorn 70% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid granen. Aangezien de meeste mensen maar de helft binnenkrijgen, kunnen je dat tekort met popcorn op een prettige manier aanvullen.

Wil je op de kilocalorieen letten? Kies dan voor de zogeheten ‘air popped’ popcorn. Die bevat de helft minder calorieën dan magnetronpopcorn.

Bron: Daily Mail

Lees ook:Fruit gezonder mét schil
Lees ook:Popcorn is gezond
Lees ook:Nederland massaal aan gezondheidsdrankjes
Lees ook:Zeven walnoten per dag voor een gezond hart
Lees ook:Nederlanders eten meer groente en fruit

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>