Met suikervrije frisdrank 1 kilo lichter


Kinderen die light frisdranken drinken zijn na anderhalf jaar jaar 1 kilo lichter dan kinderen die kiezen voor suikerhoudende frisdranken. Dat blijkt uit onderzoek van van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Professor Martijn Katan en zijn collega’s volgden een groep van 600 kinderen tussen de 5 en 11 jaar oud. De kinderen namen al dagelijks sap of limonade mee naar school om op te drinken in de ochtendpauze. Dat vervingen ze door een blikje.

De ene helft van de kinderen kreeg elke dag een blikje limonade met suiker, de andere groep limonade met zoetstof, de lightvariant dus. Welk kind welk drankje kreeg werd tot het einde van de studie geheim gehouden.

Na 1,5 jaar bleken de kinderen die light frisdrank hadden gekregen gemiddeld 1 kilo lichter dan de andere groep. Het verschil kwam vooral door minder lichaamsvet.

Volgens de onderzoekers lijkt het voor de hand te liggen dat je afvalt als je minder suiker binnenkrijgt. Maar kinderen hadden ook de verminderde suikerinname kunnen compenseren door meer te eten. Dat bleken ze niet te doen.

De wetenschappers benadrukken wel dat kraanwater beter is dan light dranken, ‘zowel voor de tanden als voor het milieu’, maar dat hebben ze bewust niet gebruikt omdat ze niet wilden dat de kinderen wisten of ze een gesuikerd of een niet-gesuikerd drankje meekregen.

De Hartstichting noemt de resultaten belangrijk nieuws voor ouders en leerkrachten. ‘Want op lange termijn heeft slechts één glas suikerhoudende limonade minder per dag al een enorm gunstig effect op het gewicht van een kind, aldus Ineke van Dis, voedingsdeskundige van de Hartstichting. Een gezond gewicht betekent voor een kind dat hij of zij later minder kans heeft om hartproblemen te ontwikkelen.

Bron: Hartstichting


Lees ook:Onderzoek naar effect van suiker uit limonade op kinderen
Lees ook:Warm drankje helpt bij verkoudheid
Lees ook:‘Light frisdrank niet gezonder’
Lees ook:Consument overschat voordelen light-producten
Lees ook:Light frisdrank kan leiden tot vroegtijdige geboorte


  • Geplaatst door Mind op 24 september 2012 om 9:12

    Het is al bewezen dat aspartaan gevaarlijk voor de hersenen is, toch hebben ze een jaar lang aspartaan in vruchtensap aan kinderen gegeven. Juist aan kinderen wiens hersenen nog aan het groeien zijn. Vind het schandalijk en zeer onetisch.

  • Geplaatst door john op 24 september 2012 om 9:13

    Mogelijk worden die kinderen minder zwaar, maar ze vallen alsnog van de wal in de sloot want zoetstof (aspartaam, dat zit in light-produkten) tast de hersenen en het zenuwstelsel aan waardoor de leerprestaties van deze kinderen ver onder de maat zullen blijven. Ik vermoed dat dit onderzoek is gefinancierd door de frisdrankenindustrie, waardoor de uitkomst gemanipuleerd is. Niemand kan mij wijsmaken dat je dik wordt van zuiver vruchtensap, wat veruit het gezondst is.

  • Geplaatst door Zef op 24 september 2012 om 10:40

    Doet me denken aan de conference van Theo Maassen: “Maar gelukkig hebben ze in Amerika Coca Cola Light. Van Coca Cola Light wordt je niet dik, want daar zit geen suiker in, maar aspartaam en aspartaam is kankerverwekkend en van kanker wordt je heel slank…..”

  • Geplaatst door Hoebie Hoebie op 24 september 2012 om 17:44

    een kilo vet is gelijk aan ca 9.000 calorieen. bij anderhalf jaar is dit gelijk aan 16 calorieen per dag. dit verbandt een kind door 2 minuten touwtje te springen.

    WAT EEN ONZIN STUDIE!!!!

  • Geplaatst door Maria Afslanken op 18 oktober 2012 om 2:51

    Interessante studie maar ben erg benieuwd naar de achtergrond…. Ook ben ik het eens dat het behoorlijk wat verspilling van onderzoeksgeld is. Kinderen moeten gewoon wennen aan water!

Geef een reactie