‘Pijnbestrijding op spoedeisende hulp kan beter’

Van alle mensen die na een ongeval in de ambulance terechtkomen, heeft 70% pijn. Slechts de helft van deze mensen krijgt pijnbestrijding. Dat aantal kan en moet beter, schrijft onderzoeker Sivera Berben van het UMC St Radboud in Nijmegen in haar onderzoek waarop zij maandag 31 oktober promoveert. Er is weinig afstemming over pijnbehandeling tussen huisartsen, ambulancezorg, mobiele medische teams en spoedeisende hulp, constateert Berben.

Hoewel een adequate pijnbestrijding bij patiënten in de ambulancezorg en de spoedeisende hulp (SEH) behoorlijk ingewikkeld is, kan er door een gerichte toepassing van een nieuwe pijnrichtlijn al veel verbeterd worden stelt Berben.

‘Adequate en vroegtijdige pijnbehandeling voor traumapatiënten in de spoedzorg kun je zien als een fundamenteel menselijk recht’, zegt Sivera Berben. ‘Voor de pijnbestrijding zijn niet alleen medicijnen beschikbaar, maar hulpverleners kunnen ook niet-farmacologische ingrepen toepassen, zoals het immobiliseren van een gewond lichaamsdeel.’

Toch valt er wat pijnbestrijding betreft nog veel te verbeteren op de Spoedeisende hulp (SEH), constateert Berben op basis van haar onderzoek. Een op de drie patiënten die de SEH verlaat, heeft duidelijk minder pijn. Maar bijna de helft meldt geen verschil en een kleine groep heeft zelfs meer pijn bij ontslag of overplaatsing van de SEH. ‘Kortom, er is ruimte voor verbetering.’

Berben onderzocht welke factoren een optimale pijnbehandeling in de spoedzorg in de weg staan, of juist kunnen bevorderen. Verbetering van kennis en houding zijn belangrijk. Zo realiseren patiënten zich niet altijd dat er iets aan pijn te doen is. ‘Bij kankerpatiënten bijvoorbeeld is pijnbestrijding veel beter ingeburgerd dan bij slachtoffers van ongevallen. Bij ongevallen bestaat toch vaak de houding dat pijn er nou eenmaal bij hoort. Maar mensen met pijn moeten gewoon pijnbestrijding krijgen.’

Ook de communicatie tussen verschillende zorgverleners en de organisatie kunnen beter. Samen met een aantal collega’s heeft Berben een landelijke richtlijn opgesteld voor pijnbehandeling in de hele keten van spoedzorg. Ook werkt ze aan de ontwikkeling van een app voor smartphones die hulpverleners moet helpen bij pijnbestrijding.

Bron: UMCN

 

Lees ook:Voor elk wissewasje naar de spoedeisende hulp
Lees ook:‘Spoedeisende hulp altijd in de buurt’
Lees ook:Betalen voor spoedeisende hulp schrikt af
Lees ook:Veel onwetendheid over spoedeisende hulp
Lees ook:Menselijk falen meestal oorzaak van fouten op Spoedeisende Hulp

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>