Jaarlijks bijna 200.000 doden door medicijnen


In
Europa sterven jaarlijks zo’n 200.000 mensen als gevolg van het slikken van
medicijnen. Dat zijn nog eens cijfers. En dat terwijl je een medicijn eigenlijk
inneemt om beter te worden….

Dat
heeft de Pharmaceutical Group of the European Union (PGEU) berekend in zijn rapport
'Targetting adherence'.

Natuurlijk
sterf je niet zomaar na het slikken van een geneesmiddel. Belangrijkste oorzaken
zijn het gebruik van verkeerde geneesmiddelen of het verkeerd gebruik van de
juiste geneesmiddelen.

Maar ook over- en onderdosering, ongewenste
nevenwerkingen van medicijnen en – het klinkt misschien raar – het niet slikken
van geneesmiddelen.  

Want
therapietrouw, met andere woorden: het op de juiste manier gebruiken van medicijnen en het
volhouden daarvan is een groot probleem.

Zo’n 20 tot 30% van de patiënten houdt
zich niet aan het behandelingsschema. Bij preventieve behandelingen loopt dat
op tot 30 à 40 procent% en bij chronische aandoeningen neemt zelfs de helft
zijn medicijnen niet trouw inneemt.

Ook ziekenhuizen doen hun best om fouten bij het ronddelen van medicatie te
voorkomen. Gebleken is dat dit een van de oorzaken is van onnodige
'ziekenhuisdoden'.

Bron: hln.be

Lees ook:‘Grote zorgen om laaggeletterden in de apotheek’
Lees ook:Ramadan en je medicijnen
Lees ook:Medisch specialist schrijft te dure medicijnen voor
Lees ook:‘Apothekers voeren actie op’
Lees ook:Met sms vergeet je je medicijn minder snel

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “Jaarlijks bijna 200.000 doden door medicijnen

  1. carin

    Medicijnen eisen doden?Mooi *hulpmiddel* om gezond te worden.Een simpel te lezen bijsluiter,fatsoenlijk tekst en uitleg van zowel arts en apotheker verricht wonderen.Ouderen hebben dit zeker nodig,of simpel een briefje waar dit opstaat ter herhaling en controle.Maarja,in onze opgefokte maatschappij heeft de arts daar geen tijd voor.

    De *zieknhuisdoden* ten gevolge van medicijnfouten,mogen ze in het ziekenhuis letterlijk doodzwijgen,om een schadeclaim of klacht te vermijden.

    Verkeerde reactie’s van patient op medicijnen is niet te voorzien,maar wel te doorgronden door direct in actei te komen en te reageren op *rare* verschijnselen.

      /   Reply  / 
  2. Sonja

    Wat de bijsluiters betreft, ben ik het met je eens. Die zouden een stuk duidelijker moeten zijn en bijvoorbeeld onderscheid moeten maken tussen info die je absoluut nodig hebt als je een middel gaat slikken en info die pas belangrijk is als je later problemen/vragen hebt. Maar ik weet dat daaraan gewerkt wordt!
    Het nadeel voor fabrikanten is dat die bijsluiters aan vaste eisen en regeltjes moeten voldoen en dat werkt niet altijd mee in de duidelijkheid!

      /   Reply  / 
  3. carin

    Ja, de bureaucratische regeltjes in de zorg.Het een overlapt het ander.Overal wordt aan gewerkt en dat noemt men verbetering.Zorgverzekeraar heeft conflict met apotheker,artsen *verkopen* de nachtdienst,artsen klagen over 26 uur per week extra werk door bureaucratische pulp,thuiszorg heeft geld op en klaagt over werkdruk.In de Nederlandse zorg wordt veel geklaagd.Daar zitten de denkende denkers,helaas zijn de DOENERS dun gezaaid.
    Patienten mogen alleen duur betalen en vooral niet klagen en vragen.Waar was de zorg ook al weer voor??Mensen die iets mankeren helpen of de kas te laten spekken,met als tussenpersoon de zorgverzekeraar.Patient betaald,zorgverlenende instantie verrijkt zich met geld en de patient krijgt steeds armer makende zorg.Medicijnen niet meer vergoed enz.
    Dit werkt zo toch niet.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>