Apotheker valt door de mand

Minister Klink vindt dat de vergoeding die apotheker krijgen voor elk recept dat ze uitschrijven, best wat lager kan. De apothekers zijn het daar uiteraard niet mee eens en hameren er keer op keer op dat er heel wat komt kijken bij het uitschrijven van een recept. Zij zien zichzelf als de aangewezen instantie om patiënten voor te lichten en te begeleiden bij hun medicijngebruik. In de praktijk komt daar echter weinig van terecht!

Dat blijkt uit een voor de apothekers uiterst pijnlijk onderzoek waarover Trouw vandaag publiceert. Het onderzoek is uitgevoerd door het instituut voor onderzoek in de gezondheidszorg Nivel en had eigenlijk pas aan het eind van deze maand naar buiten gebracht moeten worden, maar het lekte voortijdig uit.

Uit de peiling onder 3000 patiënten van 68 apotheken blijkt dat maar liefst 90% nooit of maar soms begeleiding van hun apotheek krijgt bij het gebruik van medicijnen.

De medewerkers vroegen hen zelden of nooit of ze naast de middelen die de dokter had voorgeschreven ook nog andere medicijnen gebruikten. Ook informeerden ze niet of er problemen waren met de bijwerkingen.

Vier op de tien patiënten kregen bijna nooit informatie als ze voor het eerst een nieuw medicijn ophaalden. Schokkende feiten voor een instantie die begeleiding van de patiënt in een hoog vaandel heeft staan.

Lachwekkend is de reactie van de apothekersorganisatie KNMP in Trouw. ‘Hiermee is niet de inhoudelijke kwaliteit van apothekers beoordeeld. Ik heb er grote moeite mee als de conclusie zou zijn dat er geen voorlichting wordt gegeven en dat patiënten niet worden begeleid. Apothekers zijn er erg goed in om hun werk nogal in stilte te doen. Deze peiling toont aan dat wij veel duidelijker onze toegevoegde waarde moeten laten zien’, aldus bestuurslid Jos van Dalen.

Kortom, de apothekers hebben de kennis wel in huis, maar brengen die niet in de praktijk!

De volgende keer dat de apothekers weer op hun achterste benen staan als minister Klink met neiuwe bezuinigingvoorstellen langs komt, dan moet hij het Nivelonderzoek maar eens onder hun neus duwen!

Lees ook:‘Apothekers frauderen met declareren medicijnen’
Lees ook:Apothekers gaan beter opletten
Lees ook:Klink heeft vooralsnog geen medelijden met apotheker
Lees ook:‘Arts zorgt voor arme patiënt’
Lees ook:Bijzondere medicijnen sneller bij de patiënt

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Apotheker valt door de mand

  1. MetaBool

    Ik heb redelijk goede ervaringen met de apotheken die ik ken. Als het noodzakelijk is nemen ze echt wel contact op met degene die het recept gecreëerd heeft. Maar ik vind wel dat apothekers steeds meer dozenschuivers geworden zijn. Alles komt tegenwoordig uit de fabriek, dus daar zit het werk niet in. Op ‘voorlichting’ aan de toonbank zit ik ook niet zo te wachten uit oogpunt van privacy. De A-4tjes met info die bij de medicamenten verstrekt worden vind ik prima.

      /   Reply  / 
  2. KNMP

    Hoewel het rapport in Trouw nogal negatief wordt uitgelegd, is de belangrijkste conclusie van het rapport dat patiënten zeer tevreden zijn over de bejegening en service van de apotheek. Apotheken scoren hiervoor een waarderingscijfer van een 8,3. Ook vinden patiënten apotheken betrouwbaar.

    Daar staat echter tegenover dat veel patiënten inderdaad aangeven in de praktijk weinig te merken van de medicatiebegeleiding, maar dit wil niet zeggen dat deze begeleiding niet plaatsvindt. Er bestaat kennelijk een verschil tussen wat de apotheker doet en wat de patiënt hiervan ervaart. De KNMP ziet hierin een aansporing om de zorgverlening beter zichtbaar te maken, zodat de patiënt niet alleen medicatiebegeleiding krijgt, maar zich hier ook beter van bewust wordt.

    De door NIVEL gebruikte onderzoeksmethode richt zich op de ervaringen van de patiënt met de dienstverlening in de apotheek in relatie tot wat de patiënt belangrijk vindt bij deze dienstverlening. In het onderzoek hebben patiënten aangegeven bejegening en service heel belangrijk te vinden en in iets minder mate medicijnbegeleiding. Het onderzoek beoogt niet vast te stellen of een apotheek feitelijk voldoende aan medicatiebegeleiding doet, wel hoe dit wordt ervaren door de patiënt. De betekenis van de uitkomsten van dit onderzoek dienen dan ook verder geanalyseerd te worden. Wat bijvoorbeeld te denken van de vraag “Hoe vaak informeerden de medewerkers van uw apotheek u over andere/nieuwe mogelijkheden om uw geneesmiddelen te gebruiken (drank of pil)?”. Het ligt voor de hand dat deze informatie alleen gegeven wordt als de patiënt problemen heeft met de toedieningsvorm en er ook andere/nieuwe mogelijkheden beschikbaar zijn. Het kan daarom dat 92% van de verzekerden aangeeft dat de apotheek hier nooit op wijst. De vragenlijst zal de komende tijd dan ook verder worden aangescherpt.

    zie voor het gezamenlijk persbericht van KNMP, NIVEL en Stichting Miletus: http://www.knmp.nl/knmp-vandaag/nieuws-publicaties/persberichten-knmp/apothekers-moeten-zorg-beter-zichtbaar-maken-1/view

      /   Reply  / 
  3. Roel Wijnants

    ik heb de disclaimer gelezen maar met mijn rechten nemen jullie een loopje bij elke foto hoort de naam van de fotograaf vermeld te worden art 25 auteurswet. Roel Wijnants fotografie zie ook de url

      /   Reply  / 
  4. Hoebeek

    Als na controle is gebleken dat alles in orde is, is het niet nodig de patient daarover te informeren. Dit weet je pas zeker na een goede controle. Ik denk dus dat een hoop werk niet zichtbaar is. Wat niet wil zeggen dat het niet gebeurt of nuttig zou zijn.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>