Medicijngebruik patiënt komt vaak niet ter sprake

Een medisch dossier is bedoeld om allerlei medische gegevens over een patiënt in te bewaren, zoals het gebruik van medicijnen. Maar als artsen en apothekers dat niet altijd doen, of zo’n medicijnenoverzicht niet raadplegen bij het uitschrijven van een recept, dan heb je er natuurlijk weinig aan!

Uit een meldactie naar de overdracht van medicatiegegevens van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie blijkt dat huisartsen, specialisten en apothekers veel te weinig weten over het medicijngebruik van hun patiënten.

Aan de meldactie deden 4000 mensen mee. In één op de drie gevallen klopte het overzicht dat artsen en apotheker hebben van de patiënt niet met de gegevens die de patiënt zelf heeft. Doseringen waren anders vermeld of medicijnen ontbraken.

Veel huisartsen vragen bijvoorbeeld nooit of de patiënt zelfzorgmiddelen gebruikt zoals pijnstillers, hoestdrank en hooikoortspillen. En dus staan ze ook niet in het medicatieoverzicht.

Volgens de NPCF kan dat tot onveilige situaties leiden. ‘Sommige middelen die mensen bij de drogist kopen, bijvoorbeeld bepaalde pijnstillers, kunnen van invloed zijn op de werking van medicijnen’, zegt directeur Wilna Wind.

‘Maar ook alcohol kan een risico vormen voor veilig medicatiegebruik. Slechts één op de vijf deelnemers aan de meldactie geeft te kennen dat het alcoholgebruik besproken is met de huisarts.’

Volgens Wind is het de verantwoordelijkheid van de arts en de apotheker om op de hoogte te zijn van het medicijngebruik en eventuele wijzigingen. ‘Ook dat ze deze gegevens overdragen aan andere zorgverleners.’

Tegelijkertijd is het aan de patiënt om alle belangrijke informatie te geven over zijn medicijngebruik en om te controleren of het overzicht klopt. Maar dan moet hij dus wel over zo’n medicatieoverzicht kunnen beschikken.

Jaarlijks zijn er 19.000 vermijdbare ziekenhuisopnames en 1250 overleden patiënten als gevolg van verkeerd medicijngebruik. ‘Met zulke duizelingwekkende cijfers ligt het voor de hand dat het medicatiegebruik altijd met de patiënt besproken wordt’, zegt Wind.

Bron: NPCF

Lees ook:Patiënt: zorg is onnodig duur
Lees ook:Patiënt krijgt regelmatig tegenstrijdige adviezen
Lees ook:Welke medicijnen gebruik jij?
Lees ook:Medicijngebruiker slecht voorbereid op vakantie
Lees ook:‘Arts zorgt voor arme patiënt’

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Medicijngebruik patiënt komt vaak niet ter sprake

  1. Han Baas

    Ik heb de afgelopen twee weken in het ziekehuis gelegen. Al jaren geleden heb ik een middenrifbreuk gekregen en sindsdien slik ik daarvoor medicijnen. Als ik vergeet mijn medicijnen te slikken dan merk ik daar meestal niets van behalve die voor mijn middenrifbreuk want dan meldt mijn maag zich vanzelf. De tweede dag in het zieknhuis begon mijn maag op te spelen. Ik vroeg het verplegend personeel of ik al mijn medicijnen had gekregen omdat mijn maag aan het protesteren was. Toen bleek dat ik meerdere medicijnen niet gekregen had. Het is dus goed om ook in het ziekenhuis op te letten.

      /   Reply  / 
  2. AdRossr

    Ik had al jaren medicijnen tegen ademhalingsproblemen.Dat was chronisch volgens de specialisten. Na een agina-pectoris en daardoor een dotterbehandeling, plus de nodige antistollingsmiddelen, gebruik ik totaal geen medicatie meer tegen benauwdheid. Dit heb ik aan de huisarts medegedeeld. Nu hoop ik maar dat het in mijn patientendossier opgenomen is zodat het gebruik beter bekend is bij de belanghebbende arts en apotheker.

      /   Reply  / 
  3. Jordi

    “Jaarlijks zijn er 19.000 vermijdbare ziekenhuisopnames en 1250 overleden patiënten als gevolg van verkeerd medicijngebruik.”

    Zie hier het nut van het elektronisch patienten dossier… Maargoed, er zijn nog altijd mensen dit er niet aan willen geloven, dus zullen we nog wel een paar jaar langer met deze cijfers doorgaan. Gelukkig leert logica ons dat het EPD niet oneindig lang uitgesteld zal worden (er hoeven maar genoeg tegenstanders een naaste te verliezen op een door het EPD voorkombare manier).

      /   Reply  / 
    1. Amber van Pinxteren Auteur

      Het EPD is niet de oplossing van dit probleem. Ook met een EPD zullen wel de juiste gegevens ingevoerd moeten worden, zal het medicijngebruik met de patiënt besproken moeten worden. En het zal wel geraadpleegd moeten worden als je in het ziekenhuis terecht komt. Communiceren blijft dus belangrijk. Van patiënt naar arts en andersom.

        /   Reply  / 
  4. roos

    De patient moet z’n eigen gegevens bij kunnen houden,
    Kijk eens op http://www.drimpy.com

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>