Veel ‘zorgconsumenten’, familieleden en/of nabestaanden van hartpatiënten voelen zich gekwetst door artsen en verpleegkundigen. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerde analyse van Meldpunt Hartpatiënten, schrijft De Telegraaf.
Patiëntenorganisatie Hartpatiënten Nederland stelde het meldpunt een jaar geleden in. In het eerste jaar kwamen er al bijna 3000 meldingen binnen.
Een derde daarvan (1052) klachten betrof beroerde bejegening. Ruim 1700 klachten gingen over slechte communicatie en samenwerking tussen zorgverleners. De rest betrof (vermeende) medische- en verpleegkundige fouten.
Over het HagaZiekenhuis in Den Haag, het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis in Zeeland en het inmiddels gesloten Ruwaard van Putten in Spijkenisse kwamen bij het meldpunt de meeste klachten binnen.
Lees ook:Veel hartpatiënten in ziekenhuis gekwetst
Lees ook:Het regent klachten bij meldpunt cardiologie
Lees ook:Meldpunt voor hartproblemen
Lees ook:‘Huisarts moet beter bereikbaar zijn’
Lees ook:Slachtoffer door purschuim?