66 Ziekenhuizen bekroond met roze lintje

blink-case-39-21-1Borstkankervereniging Nederland (BVN) geeft 66 ziekenhuizen (74%) een roze lintje voor de zorg die deze ziekenhuizen bieden aan patiënten met borstkanker. In 2012 ontvingen 75 ziekenhuizen een lintje (85%).

Een deel van de ziekenhuizen dat in 2012 nog wel een lintje kreeg, krijgt dit nu niet omdat ze onvoldoende inzicht bieden in de ervaringen van patiënten met de geleverde zorg of omdat uit de patiëntervaringen blijkt dat een ziekenhuis niet aan een criterium voldoet. Bijvoorbeeld als de wachttijd tussen onderzoek en diagnose of tussen diagnose en start behandeling langer is dan gewenst. BVN hecht grote waarde aan de ervaringen van patiënten en laat dat zien in het toekennen van een lintje.

 

Aanscherping criteria

De Monitor Borstkankerzorg meet gedurende het jaar welke borstkankerzorg ziekenhuizen leveren en hoe patiënten die ervaren. Om voor een lintje in aanmerking te komen moet een ziekenhuis voldoen aan vijf criteria die als een ‘must have’ zijn aangemerkt. Daarnaast moet een ziekenhuis voldoen aan ten minste vijf van zeven aanvullende criteria. Een deel van deze criteria voor het toekennen van een lintje is in 2013 aangescherpt in overleg met ziekenhuizen, specialisten en zorgverzekeraars.

 

Transparant in ervaringen van patiënten

Eén van de ‘must have’ criteria is dat een ziekenhuis voldoende meewerkt aan het verzamelen van ervaringen van patiënten met de geleverde zorg. Elk ziekenhuis is verzocht om van 40% van de patiënten emailadressen aan te leveren, zodat deze benaderd kunnen worden om een vragenlijst in te vullen (de CQI vragenlijst Mammacare).  Deze vragenlijst geeft inzicht in de ervaringen van patiënten met de borstkankerzorg in een ziekenhuis.

In 2012 was dit nog geen harde eis, maar voldeden veel ziekenhuizen hier al wel aan. Gezien het belang van de verkregen inzichten is dit in 2013 in overleg met de ziekenhuizen als ‘must have’ criterium ingevoerd.

 

Wachttijden vormen een probleem

Uit de informatie die patiënten geven blijkt dat een deel van de ziekenhuizen niet aan de normen voor wachttijden voldoet. Die normen geven aan dat de wachttijd tussen onderzoek en diagnose voor 95% van de patiënten niet langer moet zijn dan 5 werkdagen en dat de wachttijd tussen diagnose en start van de behandeling maximaal 5 weken is voor minimaal 90% van de patiënten.
Uit de Monitor Borstkankerzorg komt nu naar voren dat 7 van de 10 ziekenhuizen in 95% van de gevallen binnen 5 werkdagen de uitslag geven. En 6 van de 10 ziekenhuizen bieden in 90% van de gevallen een behandeling binnen 5 weken aan.

Over de Monitor Borstkankerzorg

De Monitor Borstkankerzorg combineert ervaringen van patiënten met informatie over het zorgaanbod van ziekenhuizen. De Monitor Borstkankerzorg geeft zowel patiënten als ziekenhuizen inzicht in de zorg die zij leveren. Deze inzichten vormen een prikkel voor ziekenhuizen om de borstkankerzorg voortdurend te verbeteren en helpen patiënten bij het maken van een keuze voor een ziekenhuis. Het onderzoek voor de Monitor wordt uitgevoerd door MediQuest.

Het roze lintje is bedoeld als ondersteunende informatie. Dit betekent niet dat ziekenhuizen die hier niet aan voldoen, geen goede zorg leveren. De zorg die zij leveren is op onderdelen anders dan BVN graag ziet.

 

Lees ook:Borstkankerziekenhuis bekroond
Lees ook:Zorg borstkanker in 1 op 3 ziekenhuizen onvoldoende
Lees ook:IJsselland Ziekenhuis van zwarte lijst CZ gehaald
Lees ook:IGZ: ‘Zorg voor borstkanker voldoet’
Lees ook:AMC voldoet niet aan eisen CZ voor borstkanker

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>