Wanneer pakjes sigaretten niet opvallend zichtbaar uitgestald liggen te schitteren in supermarkten, dan blijkt dit in praktijk tot een daling van het roken te leiden. Dat melden Nederlandse en Engelse onderzoekers die zich hebben beziggehouden met het effect van een verbod op reclame voor sigaretten bij supermarkten in Engeland.
In april 2012 werd in Engeland een verbod ingevoerd op reclame voor tabaksproducten in grotere winkels zoals supermarkten. De onderzoekers onderzochten de effecten hiervan met enquêtes die maandelijks werden gehouden tussen 2009 en 2015. Het aantal rokers was vrijwel constant in de jaren vóór de invoering van het reclameverbod. Na de invoering daalde het aantal rokers met 1,5 procent.
Als deze resultaten worden vertaald naar Nederland, dan zouden er binnen drie jaar ongeveer 40.000 minder mensen roken bij ons. Dat klinkt als een zeer positieve en gezonde ontwikkeling.
Lees ook:Evenveel rokers, minder sigaretten per dag
Lees ook:Aantal rokers stabiel, gebruik e-sigaret stijgt
Lees ook:Rokende mannen 40% meer kans op impotentie
Lees ook:Nederland telt minder rokers dan ooit
Lees ook:Aantal rokers in Nederland stijgt weer