- Home
- Rubriek: Overgewicht
Onderzoekers uit Australië en Nieuw-Zeeland hebben vastgesteld dat er geen 4 of 5, maar 6 smaken bestaan. Eén daarvan is vet. En het mooie is. Wie vet beter kan proeven, blijft slanker!

Ben je te dik? Nieuw onderzoek wijst uit dat kleine aanpassingen in je voedingspatroon de meeste impact hebben op je gezondheid!
Dikke mensen die graag vet voedsel eten, kunnen daar niets aan doen. Hun hersenen sturen hen hier onbewust op aan. ‘Obesitas lijkt op een verslaving. Dat elk pondje door het mondje gaat, wil niet zeggen dat het individu volledig verantwoordelijk kan worden gesteld voor zijn eetgedrag’, stelt psycholoog Ilse Nijs in haar onderzoek waarop zij vrijdag promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Eén ei per dag is supergezond en het helpt je zelfs in de strijd tegen de kilo’s. Volgens Britse wetenschappers kun je eieren zelfs ’superfood’ noemen.
Lees verder
Wat is gezond eten? Dat is een hele interessante, maar ook een hele ingewikkelde vraag. Want er is bijna geen voedingsmiddel op te noemen dat per definitie gezond is. Zelfs fruit niet. Sterker nog, van te veel fruit eten kun je zelfs dik worden!
Verschillende gezondheidsorganisaties in ons land hebben het al voorzichtig voorgesteld: de invoering van een vettaks. Ofwel een extra belasting op ongezonde voedingsmiddelen. Amerikaanse wetenschappers van de Universiteit van North Carolina hebben berekend dat dat zeker effectief kan zijn in de strijd tegen overgewicht.
Vrouwen schijnen niet dik te worden van wijn. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers. Prima nieuws hoor. Ik wil het graag geloven, maar een tikje vreemd vind ik het wel.
Overgewicht is een groot probleem in Groot-Brittannië. Maar in de strijd tegen de kilo’s slaat de Britse voedsel- en warenautoriteit FSA nu wel een heel verrassende weg in. De FSA gaat patatbakkers verzoeken om dikke frieten te verkopen. Die zouden minder vet opnemen en daardoor – behalve minder vet – ook minder calorieën bevatten.
Automatisch graaien in een chipszak bij het tv-kijken. Of bijna ongemerkt een reep chocola verorberen. Het zijn ongezonde eetgewoontes. Maar je kúnt er vanaf komen. Als je maar wilt!
Een kleine 2 maanden geleden schreef ik over een Australisch onderzoek waaruit bleek dat moederschap gemiddeld 4 kilo dikker maakt. Ik was erg benieuwd hoe dat hier zit. En dus vroeg ik Nederlandse mama’s hoe het met hun gewicht staat. Conclusie: 2 op de 3 vrouwen weegt na de zwangerschap 5 kilo of meer dan voorheen!
Recente Reacties