- Home
- Rubriek: Medicijnen
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gaat onderzoeken of mensen resistent kunnen worden voor antibiotica door het eten van kippenvlees. Dat melde directeur Roel Coutinho afgelopen weekeinde in de media. Vooralsnog is er volgens hem echter geen enkele reden om kip van het menu te schrappen.
Niet alleen harde geluiden of muziek kan je gehoor aantasten. Uit recent onderzoek blijkt dat ook het veelvuldig slikken van pijnstillers de kans op gehoorschade vergroten. Vooral bij jonge mannen. Dat blijkt uit een studie die deze maand verschijnt in het wetenschappelijk tijdschrift The American Journal of Medicine.
Eén op de drie drugsslachtoffers die in het ziekenhuis behandeld moeten worden, hebben de verboden partydrug GHB gebruikt. Het Trimbos-instituut vindt het tijd om de alarmklok te luiden. ‘Dit gaat helemaal de verkeerde kant op.’
Dat mensen tegenwoordig slaap- en kalmeringsmiddelen uit eigen zak moeten betalen, is voor bijna niemand reden om er dan maar mee te stoppen. Dat blijkt uit onderzoek van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) en de Universiteit Utrecht.
Als er in de media berichten verschijnen over de ontwikkeling van een nieuw veelbelovend geneesmiddel, dan hoor je er vervolgens vaak niks meer iets van. Dat geldt niet voor abiterone, een ‘wonderpil’ tegen prostaatkanker. In mei vorig jaar meldde ik dat Britse onderzoekers verwachten dat het middel – dat de meest gevaarlijke prostaattumoren tot wel 70 of 80% zou laten krimpen – mogelijk al over 2 jaar beschikbaar zou zijn. Dit weekeinde las ik in de Daily Mail dat het middel naar verwachting volgend jaar op de markt komt!
Twee Groningse wetenschappers gaan onderzoeken of het slikken van pillen tegen depressiviteit – de zogeheten antidepressiva – kunnen leiden tot agressief gedrag. Een meldactie van het actualiteitenprogramma Tros Radar geeft aanwijzingen dat er een dergelijk verband bestaat.

Vrouwen met borstkanker kunnen hun overlevingskansen verdubbelen als ze minimaal 2 keer per week aspirine slikken. Het resultaat is nog beter als ze de pijnstiller 3, 4 of 5 keer per week innemen. In dat geval neemt de kans op overlijden met 71% af. De kans dat de kanker zich verder verspreidt, daalt met 60%.
Mensen met lage rugpijn kunnen beter paracetamol slikken dan ontstekingsremmers zoals ibuprofen. De pijnstillers hebben een vergelijkbare werkzaamheid, maar paracetamol heeft minder bijwerkingen.
Bijna 1 miljoen Nederlanders slikken antidepressiva. Vaak zonder zich te realiseren dat deze geneesmiddelen soms verwoestende bijwerkingen kunnen hebben. Trosprogramma Radar doet vanavond een boekje open.
De Europese Geneesmiddelen Autoriteit (EMA) heeft de Europese Commissie geadviseerd om de handelsvergunning van de afslankpil Reductil in te trekken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de pil een verhoogd risico op een hartinfarct of beroerte geeft. Artsen wordt aangeraden het middel niet langer voor te schrijven aan hun patiënten.
Recente Reacties