- Home
- Rubriek: Chronische ziekten
De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) houdt rekening met een uitbraak van hepatitis A (geelzucht) in Nederland. Sinds januari is de ziekte vastgesteld bij 14 Nederlanders die verspreid door het hele land wonen. Zij zijn in eigen land besmet geraakt.
Bloeddonoren uit gebieden waar Q-koorts heerst, worden vanaf aanstaande maandag ook getest op recente besmetting met de Q-koortsbacterie. Dat heeft bloedbank Sanquin bekendgemaakt.
Vegetarisch eten blijkt het lichaam blijkt het lichaam beter te beschermen tegen allerlei ziekten zoals botontkalking, dan een voeding met vlees. Dat blijkt uit een studie van biometricus Peter Deriemaeker van de Vrije Universiteit Brussel.
Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) start deze maand een grootschalig onderzoek naar de gevolgen van Q-koorts bij zwangere vrouwen. Dat heeft het ziekenhuis gisteren bekendgemaakt.
Opnieuw is er dit jaar iemand overleden aan chronische Q-koorts. Daarmee komt het aantal sterfgevallen in amper 2 maanden tijd op 3 en dat is de helft van het totaal aantal mensen dat in 2009 aan de Q-koortsbacterie overleed.

Onderzoekers van het Centraal Veterinair Instituut (CVI), onderdeel van Wageningen Universiteit, zijn er voor het eerst in geslaagd om de Q-koortsbacterie bij mensen te isoleren.
Er is op dit moment onvoldoende bewijs dat het eten van bepaalde voedingsmiddelen de symptomen van ADHD kunnen verergeren of verminderen. Om de rol die voeding speelt bij mensen met ADHD beter te kunnen bepalen is nader onderzoek nodig. Dit blijkt uit een literatuurstudie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) waarin de resultaten van meerdere onderzoeken op een rij zijn gezet.
Ruim 1 op de 10 jonge vrouwen in de leeftijd van 18 tot 30 jaar is besmet met één of meerdere van de HPV-virussen, die een verhoogd risico kunnen geven op baarmoederhalskanker. Dat blijkt uit promotieonderzoek van gynaecoloog in opleiding Charlotte Lenselink. Zij promoveert 9 maart aan het UMC St Radboud in Nijmegen.
Lees verder

Half Nederland lijkt in de ban te zijn van het Dr. Frank dieet. Lekker hoor, een worteltje of een stukje kaas of vlees als tussendoortje bij de koffie. Nee, mij niet gezien. Maar naast de vraag of het wel een lekker is, woedt ook de discussie of het dieet wel gezond is (waarbij je je af kunt vragen of er wel gezonde diëten bestaan!) Ditmaal gaat het over cholesterol. Het eiwitrijke dieet van Dr. Frank zou slecht zijn voor je cholesterol en daarmee dus de kans op hart- en vaatziekten vergroten.

Het is niet erg waarschijnlijk dat het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) wordt veroorzaakt door een virus. Dat zeggen onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum St Radboud in Nijmegen.
Recente Reacties