Huisartsen zijn slecht
bereikbaar. Meer dan een kwart van de mensen die het speciale spoednummer van een
huisartsenpraktijk belt, krijgt niemand aan de telefoon. Bij normale oproepen wordt in 40% van de gevallen pas
na tien minuten opgenomen.
Deze schrikbarende cijfers
komen uit een onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de
Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF).
Volgens beide initiatiefnemers
is de telefonische
bereikbaarheid van huisartsen tijdens kantooruren ernstig onder de maat en moet
die sterk verbeteren.
Voor het onderzoek werden
duizend spoedeisende en 7500 normale telefoontjes gepleegd. In het eerste geval
kwam bijna één op de vijf (17%) bellers niet verder dan een
antwoordapparaat. Iets wat bij een spoednummer natuurlijk absoluut niet zou
mogen.
Bij normale oproepen duurde
het in 40%van de gevallen langer dan tien minuten voordat er iemand aan
de telefoon kwam.
De
IGZ en de NPCF vinden dat huisartspraktijken tijdens kantooruren voor spoed
binnen 30 seconden bereikbaar moeten zijn. Voor gewone oproepen moeten
praktijken binnen twee minuten bereikbaar zijn.
De Landelijke Huisartsen
Vereniging (LHV) geeft toe dat de bereikbaarheid van de huisartsen beter moet
en zegt al sinds begin dit jaar met man en macht bezig te zijn om de
bereikbaarheid van huisartsen te verbeteren.
Tegelijkertijd schuift de LHV
de kwestie af op minister Klink af door te stellen dat, om de telefoontjes snel
en adequaat af te handelen, er meer doktersassistentes nodig zijn. En dat kost
natuurlijk geld.
Bron: npcf.nl
Lees ook:Kwart van huisartsen reageert te laat bij spoed
Lees ook:Patiënt niet tevreden over bereikbaarheid huisarts
Lees ook:‘Huisartsen gedragen zich steeds vaker als ambtenaar’
Lees ook:Je huisarts is goedkoper dan de specialist
Lees ook:Huisarts wordt beter bereikbaar
Beste Sonja,
Op de website van De Vrije Huisarts staat een wat beschouwender stuk over de achtergronden vand de problemen die gesignaleerd zijn.
Me dunkt dat daar genoeg schrikbarends in staat die politici en journalisten links laten liggen.
Het lastige in deze kwestie is dat de consument niet kan beoordelen wie er nu gelijk heeft, maar wel met de gevolgen wordt geconfronteerd…
De zorg holt al jaren achteruit. Het verbaast me niets. Heb zelf genoeg meegemaakt om te vertellen dat de kwaliteit flink onder de maat is.