‘Amerikanen kunnen leren van Nederlandse huisartsenpost’

De Amerikaanse gezondheidszorg kan een voorbeeld nemen aan het Nederlandse systeem van huisartsenposten. Dit schrijven twee vooraanstaande Amerikaanse experts in het Amerikaanse artsentijdschrift Annals of Internal Medicine, een uitgave van de Amerikaanse artsenvereniging. Ze baseren hun conclusies op onderzoek van het UMC St Radboud in Nijmegen, gepubliceerd in hetzelfde blad.

De Nijmegse onderzoekers onder leiding van dr. Paul Giesen hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar het functioneren van huisartsenposten, de plek waar patiënten buiten kantooruren terecht kunnen voor medische zorg.

Zij vonden onder andere dat het Nederlandse systeem veilig en efficiënt is. Zo leidt de telefonische beoordeling (triage) van medische klachten door een verpleegkundige leidt tot een betere afhandeling van de klachten.

De triage beperkt het aantal overbodige bezoeken van patiënten aan de huisartsenpost en huisbezoeken van de arts aan de patiënt. Bij 70% van de patiënten met een werkelijk acuut probleem staat de arts buiten kantooruren binnen een kwartier op de stoep.

De gezondheidszorg buiten kantooruren in de Verenigde Staten kan hier veel van leren, aldus David Margolius en Thomas Bodenheimer, arts-experts verbonden aan de Universiteit van Californië, San Francisco.

De meest recente cijfers geven aan dat slechts 29% van de Amerikaanse huisartsenpraktijken een regeling heeft voor zorg buiten kantooruren. Veel patiënten krijgen daardoor geen optimale en kosteneffectieve zorg. Velen gaan daar naar de spoedeisende hulp van een ziekenhuis, zonder dat dit achteraf gezien nodig was.

De auteurs menen dat de Verenigde Staten moet investeren in een betere toegankelijkheid van de huisartsenzorg binnen en buiten kantooruren. Vooral de telefonische triage lijkt hun veelbelovend.

Ook moet er geld beschikbaar komen om huisartsen aan te trekken die ‘s avonds en in het weekend willen werken. Huisartsen zouden de financiële consequenties moeten ondervinden van onnodige bezoeken aan de spoedeisende hulp.

Bron: UMCN

Lees ook:Huisarts neemt telefoon niet op
Lees ook:‘Huisartsen gedragen zich steeds vaker als ambtenaar’
Lees ook:SOS Arts trapt af in Amsterdam
Lees ook:‘Eigen bijdrage voor bezoek huisartsenpost’
Lees ook:Betalen voor de huisarts in het weekend

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>