Verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorgorganisaties hebben hun prestaties in 2011 weer iets verder verbeterd ten opzichte van 2010. Dat blijkt uit onderzoek van Actiz, de brancheorganisatie van verpleeg- en verzorgingshuizen.
Meer organisaties presteren goed ten opzichte van vorig jaar, vinden de cliënten en medewerkers. Ook hebben de meeste verpleeg- en verzorgingshuizen hun financiën op orde.
‘Aandacht loont’ is de titel van het onderzoek. Dat blijkt ook uit de resultaten. Cliënten vinden over het algemeen dat de medewerkers ondanks de toegenomen werkdruk de zorg toch steeds weer weten te verbeteren. Maar tegelijkertijd valt er nog wel wat te verbeteren op het gebied van werkelijke en wezenlijke aandacht voor de cliënt.
Zo hebben cliënten het idee dat er niet altijd voldoende medewerkers beschikbaar zijn om goede zorg te verlenen. Thuiszorgcliënten zijn overigens positiever over de beschikbaarheid van hun zorgverlener.
In het onderzoek is ook gekeken in hoeverre organisaties goed luisteren naar hun cliënten. Luisteren als ultieme vorm van aandacht. Ongeveer een derde van de cliënten geeft aan dat hun zorgorganisatie altijd goed naar hen luistert. Opvallend is echter dat medewerkers veel vaker aangeven dat ze goed naar hun cliënten luisteren. Het is belangrijk voor zorgorganisaties om deze kloof te gaan dichten.
Aan het onderzoek dat Actiz jaarlijks uitvoert, deden 249 organisaties, ruim 50.000 cliënten en 116.000 medewerkers mee.
Bron: Actiz
Lees ook:Wens van patiënt in verpleeghuis wordt gehoord
Lees ook:Verpleger wil niet in eigen tehuis terecht komen
Lees ook:Zorg verpleegtehuizen nog onder de maat
Lees ook:Beste verpleeghuis van Nederland staat in Friesland
Lees ook:Gewoon luisteren naar patiënt