‘Overheid laat Q-koortspatiënt in de steek’

De overheid heeft Nederlanders die tijdens de Q-koortsepidemie besmet zijn geraakt aan hun lot overgelaten. Dat is de conclusie van de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer. Hij presenteerde gisteren zijn rapport ‘Het spijt mij; over Q-koorts en de menselijke maat’ waarin hij aan aantal aanbevelingen doet die het vertrouwen tussen de overheid en de patiënten moet herstellen.

Tijdens de epidemie in 2009 en 2010 zijn tienduizenden Nederlanders besmet geraakt. Zeker 25 van hen zijn overleden. Nog steeds ondervinden veel patiënten dagelijks de gevolgen van de Q-koorts.

De commissie-Van Dijk die de aanpak van de Q-koortscrisis heeft onderzocht, uitte veel kritiek op de overheid: geen informatie geven en te traag de epidemie bestrijden. Die kritiek heeft onvoldoende geleid tot actie richting de patiënten. Zij hebben weinig concreets aangeboden gekregen en voelen zich in de steek gelaten.

Daarom diende de belangenvereniging voor Q-koortspatienten Q-uestion afgelopen jaar een klacht in bij de Nationale ombudsman. Die concludeert nu dat de aanpak door de overheid niet behoorlijk is geweest.

‘De overheid heeft haar burgers onvoldoende en niet tijdig voorgelicht over de risico’s en oorzaken van Q-koorts. De belangen van omwonenden en passanten vooral in Brabant hebben te weinig aandacht gekregen en zij zijn onvoldoende betrokken bij de problematiek rond de Q-koorts.’

De betrokken ministers, toen en nu, wordt verweten te lang te hebben gewacht met het nemen van maatregelen en hebben geweigerd om naar de soms ernstige gevolgen in individuele gevallen te kijken. ‘Dit toont weinig oplossingsgerichtheid en betrokkenheid van de overheid.’

Alex Brenninkmeijer: ‘Het lijkt mij ondenkbaar dat de overheid dit vertrouwen niet zou willen herstellen. Dit kan met het aanbieden van excuses en het regelen van een tegemoetkoming voor de schrijnende gevallen.’

Andere aanbevelingen die de Nationale ombudsman doet zijn onder andere het realiseren van een steunpunt waar Q-koortspatiënten en andere betrokkenen terecht kunnen voor informatie, advies en ondersteuning, het instellen van een (bevolkings)onderzoek naar Q-koorts in de besmette gebieden, en meer aandacht voor kennisdeling en voorlichting.

Bron: Nationale Ombudsman

Lees ook:Geen ‘sorry’ voor Q-koortspatiënt
Lees ook:Vrees voor chronische Q-koorts-epidemie
Lees ook:‘UMCG en inspectie falen na operatie baby Jelmer’
Lees ook:Inspectie voor de Gezondheidszorg buigt het hoofd
Lees ook:Chronische Q-koortspatiënten willen financiële compensatie

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “‘Overheid laat Q-koortspatiënt in de steek’

  1. Pingback: Geen ‘sorry’ voor Q-koortspatiënt | Gezondheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>