Nederlandse gezondheidszorg zeer klantvriendelijk

Voor de beste gezondheidszorg
in Europa moet je in Oostenrijk zijn, maar voor patiëntvriendelijke artsen ben
je in Nederland het beste af. Dat blijkt uit de Europese
gezondheidsconsumentenindex.

De consumentenindex voor de
Europese gezondheidszorg (EHCI) wordt sinds 2005 jaarlijks opgesteld door het
Zweedse bedrijf Health Consumer Powerhouse (HCP). De EHCI-score geeft een
indicatie van de kwaliteit van de gezondheidszorg vanuit het standpunt van de
patiënt.

Zwak punt van de Nederlandse
gezondheidszorg zijn de wachtlijsten. Ze vormen de reden dat Nederland genoegen
moet nemen met de tweede plaats, achter Oostenrijk. Frankrijk werd derde.

Nog wat leuke feitjes: Deense patiënten blijken de
meeste rechten en de beste toegang tot informatie te hebben. België heeft de
kortste wachttijden, Zweden de beste medische resultaten.  

Litouwen kwam met 435 punten
het slechtst uit de bus, met Bulgarije en Polen op respectievelijk de op een na
en de op twee na onderste plaats.
 

 

 

 

 

 

Lees ook:Nederlandse hoofdpijnzorg beste van Europa
Lees ook:‘Nederlandse gezondheidszorg beter dan Amerikaanse’
Lees ook:Elk uur een astmadode in Europa
Lees ook:Ikazia is meest patiëntvriendelijke ziekenhuis
Lees ook:Belgen hebben beste overlevingskans voor heel wat kankers

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>