Farmaceutische industrie heeft helft dokters in de tang

logo_newFarmaceutische bedrijven hebben invloed op het voorschrijfgedrag van huisartsen. Het belang van die bedrijven (verkoop geneesmiddelen) kan echter strijdig zijn met het maatschappelijk belang (betaalbare en veilige geneesmiddelen). Huisartsen moeten hierop veel alerter zijn, zo betoogt vakblad Huisarts en Wetenschap deze maand. Zo is het beter geen artsenbezoekers te ontvangen. Niemand is immuun voor beïnvloeding, het proces verloopt sluipend.

 

De helft van de huisartsen en een onbekend deel van de praktijkondersteuners in Nederland ontvangt artsenbezoekers. Daarnaast volgt een groot deel van hen gesponsorde nascholing en nemen zij relatiegeschenken aan. Sommigen ontvangen via farmaceutische bedrijven gratis ondersteuning. Dokters en praktijkondersteuners denken dat alleen anderen daardoor worden beïnvloed, en zijzelf niet, maar beïnvloeding verloopt onbewust en is niet te voorkomen, zo blijkt uit een kritisch artikel in H&W 4.

 

Botsende belangen

Farmaceutische bedrijven hebben veel kennis over hun eigen producten, maar die kennis is niet waardenvrij. Het belang van farmaceutische bedrijven om nieuwe geneesmiddelen te verkopen voor zoveel mogelijk aandoeningen, kan strijdig zijn met het maatschappelijk belang dat huisartsen betaalbare, veilige geneesmiddelen voorschrijven en zo min mogelijk medicaliseren. Ook praktijkondersteuners en zorggroepen kunnen door hun contacten met artsenbezoekers het voorschrijfbeleid in huisartsenpraktijken beïnvloeden.

Het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM) en het Nederlands Huisartsen Genootschap adviseren daarom geen artsenbezoekers te ontvangen. Daarnaast moeten huisartsen en praktijkondersteuners terughoudender zijn bij het aannemen van relatiegeschenken, het volgen van gesponsorde nascholing en het gebruiken van gesponsorde ondersteuning.

Bij huisartsen die bewust geen artsenbezoekers ontvangen, probeert de farmaceutische industrie voet aan de grond te krijgen door praktijkondersteuners te bezoeken en hen ondersteunende materialen voor het consult aan te bieden zoals glucosemeters en voorlichtingsmaterialen.

 

Onvolledig beeld

Farmaceutische bedrijven baseren hun informatie op een selectie van publicaties, vaak onderzoek dat door het bedrijf zelf is gesponsord. Deze selectie biedt een onvolledig beeld van de werkelijkheid. Gesponsord onderzoek valt onevenredig vaak uit in het voordeel van het product van de sponsor. Verder ontbreekt er geregeld informatie over bijwerkingen, interactie met andere medicijnen en kosten. Het is meestal evenmin duidelijk waarom het nieuwe geneesmiddel beter is dan bestaande middelen.

 

Medicijnbalans

Onlangs heeft het IVM het programma Medicijnbalans (www.medicijnbalans.nl) gelanceerd. Hierop is feitelijke, actuele informatie over nieuwe geneesmiddelen te vinden. Het doel daarvan is artsen te helpen een onderbouwde keuze te maken voor een nieuw geneesmiddel en hen te stimuleren deze middelen alleen veilig en doelmatig voor te schrijven. Dat draagt bij aan structurele kennisvergroting en een betere plaatsbepaling van nieuwe geneesmiddelen.

 

bron: H&W

Lees ook:Neelie Kroes neemt farmaceutische sector onder de loep
Lees ook:Medicijnen zullen goedkoper worden
Lees ook:Medicijnbeleid moet op de schop
Lees ook:Strengere controle op medische websites
Lees ook:‘Nieuw medicijn niet te snel voorschrijven’

1 Reacties // Reageer

One thought on “Farmaceutische industrie heeft helft dokters in de tang

  1. Metabool

    “Zonder dat ze het zelf beseffen”, paste helaas niet meer in de kop. In feite oud nieuws dat niet genoeg herhaald kan worden. Marketing, op wat voor manier dan ook, heeft maar één bestaansrecht: het werkt.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>