50% van de Nederlanders lijdt aan gehoorklachten door harde muziek

MUZIEK

Zere oren zijn ontzettend pijnlijk. Wist je dat je op een gemiddeld festival binnen een kwartier al risico loopt op blijvende gehoorschade? Niet zo gek dus dat een piep of ruis in de oren na het evenement veel festival- en concertbezoekers niet vreemd is. Afgelopen festivalseizoen liet Alpine onderzoek uitvoeren onder 3.200 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Maar liefst de helft van de ondervraagden gaf aan langdurig of tijdelijk last van het gehoor te hebben gehad door harde muziek. In de leeftijdscategorie 25-34 jaar is dat zelfs 64 procent. Toch geeft 68 procent van de mensen met die problemen aan niets aan gehoorbescherming te doen.

Bewust van het gevaar, toch geen oordoppen

Hoewel praktisch alle ondervraagden aangaven zich bewust te zijn van de gevaren van harde muziek voor het gehoor, nam maar 24 procent daadwerkelijk maatregelen. Volgens de Nationale Hoorstichting1 en diverse onderzoeken zijn oordoppen de beste vorm van bescherming2. Bij navraag blijkt dat slechts 16 procent van de ondervraagden wel eens oordoppen draagt.

KNO-arts Jan van der Borden van het BovenIJ Ziekenhuis Amsterdam, noemt de resultaten van het onderzoek schokkend: “16 procent is heel erg weinig. Het is ontzettend moeilijk om gehoorschade op de kaart te krijgen. Ook uit deze cijfers blijkt weer dat het nog lang niet voldoende wordt opgepakt.” De voornaamste reden dat mensen niets aan gehoorbescherming doen terwijl zij zich wel bewust zijn van de risico’s is volgens Van der Borden dat de schade niet direct gemerkt wordt. “Je wordt pas gewaarschuwd als het te laat is. Als je na twintig of dertig jaar veel eerder slechthorend bent dan hoort.”

Waarschuwing

De piep3 die door de helft van de ondervraagden wordt ervaren is eigenlijk een soort waarschuwing legt Van der Borden uit: “Vergelijk het met het verbranden van je vingers aan een hete kachel. Dat doet pijn aan je vingers. Die piep in je oren is een soort pijn door schade aan het slakkenhuis. Als je direct als je de piep hoort uit het lawaai gaat, beperk je de schade. Net zoals je de schade beperkt als je je vingers van de hete kachel afhaalt. Toch blijven mensen met een piep vaak in de harde muziek. De piep wordt pas hoorbaar in de stilte.”

Geluidslimiet op muziekevenementen

In 2014 hebben organisatoren van muziekevenementen, poppodia en staatssecretaris Martin van Rijn van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) daarom een geluidslimiet van 103 decibel afgesproken. Zonder oordoppen is dit alleen nog steeds binnen enkele minuten schadelijk voor je gehoor. Van der Borden: “Het gaat niet alleen om het volume van het geluid, maar ook om de duur van de blootstelling aan het geluid. Als er een geluidslimiet van 96 decibel was afgesproken was het zonder oordoppen nog steeds binnen een kwartier schadelijk.”

Gehoorbescherming voor kinderen

Kinderen gaan steeds vaker met ouders mee naar festivals en andere evenementen. Denk ook aan evenementen als Koningsdag en Bevrijdingsdag. Het gehoor van kinderen is kwetsbaar en moet nog een leven lang mee. Belangrijk dus om ook aan gehoorbescherming voor kinderen te denken als ze meegaan naar plekken met hard geluid. Van der Borden: “Geluid is eerder schadelijk dan je denkt. Volwassenen hebben vaak niet door hoe hard het geluid staat, omdat in de loop der jaren hun gehoor al verslechterd is. Kinderen horen het geluid veel harder.” Voor kinderen zijn er speciale oordoppen in kleiner formaat en oorkappen. Er zijn ook oorkappen speciaal voor baby’s en peuters.

Over Alpine Hearing Protection

Het Nederlandse bedrijf Alpine Hearing Protection biedt gehoorbeschermers voor onder meer muzikanten, kinderen, reizigers, watersporters, uitgaanspubliek, motorrijders en mensen met slaapproblemen. Alpine richt zich sinds haar oprichting in 1995 uitsluitend op gehoorbescherming. De producten zijn verkrijgbaar in meer dan veertig landen. “Wij hebben de missie om de stap naar hoogwaardige gehoorbescherming zo comfortabel en gemakkelijk mogelijk te maken”, zegt Peter de Roode, Managing Director van Alpine. “Buiten een goed product is voorlichting belangrijk. We staan elk jaar op meer dan honderd festivals en dance events om bezoekers van informatie en gehoorbescherming te voorzien. En ook tijdens het festivalseizoen van 2017 zal dit het geval zijn. We werken samen met organisaties als Mojo, ALDA en Extrema. Daarnaast zijn we partner van de Ziggo Dome, Amsterdam ArenA en Ticketmaster.”

Lees ook:Gehoorverlies op muziekfestivals bewezen
Lees ook:Jongeren moeten zich beter wapenen tegen gehoorschade
Lees ook:Vegetarisch kerstdiner voor Voedselbank Amsterdam
Lees ook:Rokers raken sneller doof door lawaai
Lees ook:Mp3-spelers funest voor gehoor

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>