Geen reclame meer voor jonge kinderen


De voedingsindustrie heeft
een uniek besluit genomen: ze gaat geen reclame meer maken die gericht is op
kinderen onder zeven jaar. En dat is voor het eerst.

Het
gaat om een ban op reclame voor voeding, die is gericht op jonge kinderen. Het
verbod geldt voor alle media op alle tijdstippen. De industrie wil hiermee een
bijdrage leveren aan het terugdringen van overgewicht bij kinderen.

Brancheorganisatie FNLI
stuurt binnen twee maanden een voorstel naar de stichting Reclame Code. Als de
stichting Reclame Code akkoord gaat – meestal een formaliteit – kan de maatregel
in de eerste helft van volgend jaar ingaan.

De voedingsindustrie staat al
jaren onder druk van onder andere overheid en de Consumentenbond om haar
voedingsreclame die gericht is op kinderen, te beperken.

Het gaat vooral om
reclame in kinderbladen en rond de tv-programma’s van de kinderzenders Jetix en
Nickelodeon. Van de jongeren tot en met achttien heeft 15 procent overgewicht,
ruim 400.000 kinderen. Dat aantal groeit jaarlijks met 6 procent.

De FNLI trekt de reclame voor
álle voeding in, want de organisatie meent dat de ene soort voeding niet
schadelijker is dan de andere. Overigens doet de industrie dit niet omdat ze
denkt dat het helpt, maar om van de eeuwige discussie af te zijn.

Wie er gelijk krijgt, zal de
tijd uitwijzen…

Lees ook:Klink: geen verbod op snoepreclame jeugd
Lees ook:Actieplan Zout ambitieloos
Lees ook:‘Het is tijd voor échte maatregelen tegen overgewicht’
Lees ook:KWF hekelt nieuwe rookreclame op tv
Lees ook:‘Overheid onderschat probleem vetzucht’

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>