‘Het is tijd voor échte maatregelen tegen overgewicht’


Vandaag vergadert de Tweede Kamer over de nota overgewicht. Zou er dan eindelijk eens iemand met de vuist op de tafel slaan of gaat de nota na het nemen van wat vrijblijvend maatregelen weer de la in?

De Nederlandse Hartstichting voert de druk alvast wat op door de kamerleden dit weekeinde op te roepen nu eens échte maatregelen te treffen om de toename van overgewicht in ons land te bestrijden. Directeur Hans Stam: ‘Er moet een eind komen aan de vrijblijvendheid in de bestrijding van overgewicht. Ik verwacht veel van de Tweede Kamer!’

Stam: ‘De overheid heeft twee concrete en effectieve middelen ter beschikking om eindelijk de verdere toename van overgewicht in ons land in te dammen. Ten eerste moeten kinderen tot 12 jaar zoveel mogelijk gevrijwaard worden van reclame voor snoep en ongezonde voeding.’

‘Laten we ophouden met wachten tot de industrie het zelf regelt. Tot op heden is dat niet gelukt. Juist kinderen onder de 12 jaar zijn uitermate gevoelig voor de verleidingen van reclame, steeds meer kinderen zijn te dik. Vraag van de industrie niet het onmogelijke maar help ze een handje en regel het bij wet.”

Een motie van de SP roept op tot het wettelijk beperken van reclame voor snoep en ongezonde voeding gericht op kinderen.

Ook vindt de Hartstichting dat consumenten in één oogopslag aan de verpakking moeten kunnen zien hoe (on)gezond een product is. Het meest zien zij in een verkeerslichtsysteem waarbij de voedingswaarden in een kleur worden aangegeven. Rood voor als er bijvoorbeeld te veel vet in zit, groen voor als het een laag vetgehalte bevat en oranje voor er tussenin.

Stam: ‘In het Verenigd Koninkrijk functioneert dit systeem al langere tijd naar tevredenheid.’

Sinds kort bestaat er ook een stevige wetenschappelijke onderbouwing voor het verkeerslichtsysteem, dankzij het onderzoek van Food Standards Agency.

Bron: Nederlandse Hartstichting

Lees ook:‘Geen snoepreclame op tv overdag’
Lees ook:Klink: geen verbod op snoepreclame jeugd
Lees ook:Overheid mist ambitie bij bestrijding overgewicht
Lees ook:Geen reclame meer voor jonge kinderen
Lees ook:‘Rookvrij café spaart levens’

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “‘Het is tijd voor échte maatregelen tegen overgewicht’

  1. Lia

    Ik geloof er niet zo in, dat er echt spijkers met koppen worden geslagen. In een verbod op reclame zie ik ook wel wat (zeker in een verbod op spaaracties bij Happy Meals e.d.); ze richten zich misschien niet uitdrukkelijk op kinderen jonger dan 12, maar kinderen onder die leeftijd worden wel met die uitingen geconfronteerd en pikken er toch wat van op. Maar overgewicht kan ook niet geheel op het conto van fastfoodproducenten worden geschreven; ouders zullen uiteindelijk ook het goede voorbeeld aan hun kinderen moeten geven en daar hapert ook wel het een en ander. Het zal mij benieuwen; er zal wel weer een nieuw convenant komen, maar ja, wat heeft het huidige convenant nu eigenlijk opgeleverd?

      /   Reply  / 
    1. Veronica

      Helemaal met je eens LIA!! De ouders zijn wat dit betreft slechte opvoeders!! Als ik zie dat de kids IN de supermarkt al hun zak chips mogen opentrekken en gaan eten..nog voordat er is betaald aan de kassa…dan denk ik; waar blijft de opvoeding??? En al dat lopend eten…niet eens meer erbij gaan zitten…vreselijk!

        /   Reply  / 
  2. Katja

    Jammer hè dat wij het wat dat betreft allemaal zo goed weten, maar dat degene om wie het gaat er maar niets mee doen! Ben zelf trouwens ook een ouder (wiens kinderen vlak voor het eten geen chips krijgen en ook in de winkel nog geen verpakkingen mogen openscheuren!)

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>