Overheid mist ambitie bij bestrijding overgewicht

Ambitieus kun je het huidige kabinet niet noemen als het over de bestrijding van overgewicht gaat. Maar de Tweede Kamer laat zich ook niet echt van zijn goede kant zien. In plaats van nu eens echt met de vuist op de tafel te slaan, blijft het allemaal erg vrijblijvend.

Neem nou het reclameverbod voor snoep, frisdrank en andere ongezonde producten speciaal gericht op kinderen onder de 12 jaar. Al jaren proberen de voedingsinmiddelenindustrie en de Consumentenbond hier afspraken over te maken.

Tevergeefs. De voedingsmiddelenindustrie wil wel stoppen met het maken van reclame voor ongezonde producten maar dan alleen voor kinderen onder de 7 jaar. Terwijl ze juist tussen 7 en 12 jaar erg beïnvloedbaar zijn.

Maar wat zegt de Tweede Kamer – op de Sp en de PvdA na – ga maar weer overleggen. Dat heeft dus geen zin, heeft de afgelopen jaren uitgewezen. En dus blijft het pappen en nathouden.

Natuurlijk is een reclameverbod niet dé oplossing voor overgewicht bij kinderen, maar het kan wel een steentje bijdragen. Wat kinderen niet kennen, daar vragen ze ook niet naar!

Zijn er nog meer goede voorstellen gedaan? Ja hoor, meer gym op school bijvoorbeeld. En er zouden meer scholen gezonde voeding moeten aanbieden. Het kabinet streeft naar een kwart van de scholen in 2010.

Poeh poeh, dat is ambitieus! Kortom, er zal wel weinig concreets uitkomen, uit dit debat. Misschien nog een keer een overleg plannen…?

Lees ook:‘Geen snoepreclame op tv overdag’
Lees ook:Mager antwoord kabinet op overgewichtproblematiek
Lees ook:Scholen zijn maar moeilijk gezond te krijgen
Lees ook:Plus wil kids aanmoedigen gezond te eten
Lees ook:Scholieren willen best gezond snacken

1 Reacties // Reageer

One thought on “Overheid mist ambitie bij bestrijding overgewicht

  1. Lia

    Tsja, het is wat er ik van had verwacht. Dat er een verbod zou komen op reclame had ik niet verwacht, maar ik vind het jammer dat er geen paal en perk wordt gesteld aan misleidende claims van zogenaamd gezonde producten. “Ongezoet” op een pak sinaasappelsap wekt de suggestie dat er geen suiker in zit (terwijl de vruchtensuikers er natuurlijk wel gewoon in zitten en met 1 glas krijg je toch al gauw het equivalent van 3 a 4 sinaasappels binnen), aan Liga Milkbreak Aardbei is in het gehele productieproces nauwelijks een aardbei aan te pas gekomen, maar ze beweren wel dat je daarmee je kind iets goeds én iets lekkers geeft. En juist voor dat soort claims zijn ouders vaak gevoelig. Dat Platform (w)Eet, geinitieerd door tv-zenders en FNLI, is leuk bedacht, maar het is natuurlijk alleen bedoeld om de reclameinkomsten veilig te stellen. Met kinderwelzijn heeft het weinig te maken, althans volgens mij laat geen enkel weldenkende ouder zijn of haar kind van 7 jaar een contract tekenene, zelfs als het speels is bedoeld. Maar desondanks dat de overheid dus niets concreets onderneemt, blijf ik er bij dat het primair een taak van de ouder is om ervoor te zorgen dat hun kinderen een gezond en verantwoord voedingspatroon aanleren. Dus niet standaard zakken chips in de voorraadkast hebben liggen en frisdrank of vruchtensap alleen bij hoge uitzondering en gewoon consequent ‘nee’ zeggen in je kind in de supermarkt. Is dat makkelijk? Nee, ik weet zelf ook wat peuterterreur in kan houden. Maar, opvoeden -zowel letterlijk als figuurlijk- is nu eenmaal je taak als ouders.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>