‘Geen snoepreclame op tv overdag’

Er moet een verbod komen op snoepreclame voor kinderen. Op televisie mag geen reclame meer worden gemaakt voor onder meer snoep, snacks en frisdrank. Het verbod moet gelden van zeven uur 's ochtends tot negen uur 's avonds.

Dat staat in een brief van de Nederlandse Hartstichting en de Consumentenbond aan de ministers Klink (Volksgezondheid) en Rouvoet (Jeugd en gezin). De organisaties doen een dringend beroep op het kabinet om ongezonde voedingsreclame voor kinderen te verbieden op televisie én internet.

De Hartstichting en de Consumentenbond maken zich grote zorgen over het toenemend aantal kinderen met overgewicht. Uit onderzoek van TNO en het VU Medisch Centrum blijkt dat van alle kinderen in de leeftijd van vier tot vijftien jaar bijna veertien procent van de jongens te dik is. Bij meisjes is dat bijna zeventien procent. In vergelijking met tien jaar geleden is het totaal aantal kinderen met overgewicht verdubbeld.

In de brief aan de bewindslieden houden de organisaties een pleidooi voor een totale marketingstop van ongezonde voeding. Kinderidolen, zoals bijvoorbeeld Donald Duck, mogen niet meer worden ingezet voor de promotie van koek en snoep. Ook moeten spaaracties – bijvoorbeeld korting op de toegangsprijs voor een pretpark – bij ongezonde producten worden verboden.

Bron: BN/De Stem 

Lees ook:Klink: geen verbod op snoepreclame jeugd
Lees ook:‘Het is tijd voor échte maatregelen tegen overgewicht’
Lees ook:Suikerverbod op school gaat overgewicht tegen
Lees ook:‘Supermarkten stimuleren gezond eten onvoldoende’
Lees ook:Hoe gezond trakteert jouw kind op school?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>