Consumenten die in de winkel graag een gezonde keuze willen maken, stonden tot nu toe vaak voor een raadsel. Want kiezen ze voor een product met het Ik Kies Bewust logo, of toch voor die met het Keuze Klavertje van Albert Heijn? Vanaf nu hoeft dat niet meer. De Stichting Ik Kies Bewust en Albert Heijn hebben vandaag het nieuwe gezamenlijke gezondheidslogo gepresenteerd.
Het logo is er in twee kleuren: groen voor de gezondere keuze binnen een groep van basisproducten. Dit zijn producten die veel nuttige voedingsstoffen leveren, zoals brood, melk, groente en fruit.
Het blauwe logo helpt bij het maken van een bewuste keuze bij producten die niet tot de basisvoeding behoren, zoals soepen, sauzen, snacks en tussendoortjes.
Volgens Boudewijn Breedveld, plaatsvervangend directeur van het Voedingscentrum, gaat hiermee een vurige wens van het Voedingscentrum in vervulling: ‘Want uniformiteit, eenduidigheid en een brede toepassing is in onze ogen – en die van de Gezondheidsraad – een essentiële voorwaarde om verschil te kunnen maken in de voorlichting.’
Niet iedereen is echter even enthousiast over het nieuwe logo. De Consumentenbond en de Hartstichting vinden het goed dat er gewerkt is aan één gezamenlijk logo en één set criteria, maar betreuren het dat er geen onderzoek is gedaan of consumenten het nieuwe logo begrijpen.
Ook vonden beide organisaties juist dat Albert Heijn met het Klavertje logo consumenten duidelijk informeerde over een gezonde keuze in voeding door het kleurgebruik: een groen klavertje duidt gezonde producten aan en een oranje klavertje staat voor minder gezonde producten en tussendoortjes. Oranje is in hun ogen duidelijker dan blauw.
Het nieuwe logo wordt vanaf dit jaar geleidelijk ingevoerd op de verpakkingen.
Bron: Voedingscentrum
Lees ook:´Eén logo voor gezonde voeding´
Lees ook:Moet Ik Kies Bewust-logo nog gepromoot worden?
Lees ook:Dilemma: gezonde óf verantwoorde keuze?
Lees ook:‘Supermarkten stimuleren gezond eten onvoldoende’
Lees ook:Wakker Dier nomineert AH en McDonald’s