Campagne valpreventie van start


'Laat je ouders niet vallen' is de naam van een nieuwe landelijke campagne die ervoor moet zorgen dat ouderen minder vaak vallen.
Consument en Veiligheid wil met de campagne ouderen zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen.

De bedoeling is dat kinderen hun ouders gaan behoeden voor een val. Er komt onder meer een tv-spot.

Over de periode 2001-2005 zijn jaarlijks gemiddeld 88.000 Nederlanders van 55 jaar of ouder op de eerstehulpafdeling van een ziekenhuis behandeld nadat ze waren gevallen. Hiervan verliest meer dan de helft een deel van zijn of haar zelfstandigheid. Dat heeft zeer ingrijpende gevolgen, ook voor de omgeving. Daarnaast overlijden ieder jaar 1800 ouderen aan de gevolgen van een val.

De campagne geeft tips als het aanschaffen van een draadloze telefoon en een antislipmat tot een twaalfbadenkaart voor het zwembad om in conditie te blijven en het jaarlijks checken van de sterkte van de bril.

Deze maand vinden door het hele land activiteiten plaats die preventie van letsels door een val op de kaart moeten zetten. Consument en Veiligheid heeft 31 maart uitgroepen tot nationale Laat-je-ouders-niet-vallendag. Instellingen en organisaties besteden die dag extra aandacht aan valpreventie.

Bron: rtl.nl 

Lees ook:Voorlichting over vallen aan 55-plussers
Lees ook:‘Ouders onderschatten kans verbranding kinderen’
Lees ook:‘Chloorfles te aantrekkelijk voor kinderen’
Lees ook:Forse stijging ongevallen peuters in en om huis
Lees ook:Stijgend aantal klussers belandt in ziekenhuis

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>