Dikke modellen of dunne modellen?

Op de catwalk is het niet langer meer vanzelfsprekend dat graatmagere modellen de nieuwste mode tonen. Steeds meer ontwerpers kiezen voor vrouwen met een ‘gezonder’ figuur. Ook in glossy magazines en op internet woedt de discussie over te magere modellen in alle hevigheid. Maatje zéro zou niet goed zijn voor het zelfvertrouwen van vrouwen – en jonge meisjes in het bijzonder – en mogelijk zelfs eetziektes in de hand werken. Maar heeft het wel zin om vollere modellen in te zetten?

Nee, zegt een groep van Nederlandse, Duitse en Amerikaanse onderzoekers in het Journal of Consumer Research. Zij onderzochten hoe vrouwen met verschillende BMI’s (Body Mass Index) zich voelen als ze geconfronteerd worden met dunne of juist zware modellen.

‘Ons onderzoek bevestigt eerdere onderzoeken, die aantonen dat het zelfvertrouwen van vrouwen met een normaal gewicht groter of kleiner wordt, afhankelijk van het model waar ze op dat moment naar kijken’, stellen de onderzoekers.

Vrouwen met een normale BMI (tussen 18,5 en 25) voelen zich zekerder als ze ze kijken naar redelijk slanke modellen, omdat ze zich met hen kunnen identificeren. Dat geldt ook als ze naar hele zware modellen kijken, omdat ze zich juist helemaal níet met hen kunnen identificeren. Hun zelfvertrouwen daalt echter als ze naar iets vollere modellen of naar extreem dunne modellen kijken. 

Dikke vrouwen worden in alle gevallen onzeker, stellen de onderzoekers. Of ze nou naar een slank of dik model kijken. Ook voor vrouwen met ondergewicht maakt het niet uit, maar bij hen heeft het kijken naar modellen een tegenovergesteld effect: ze krijgen er juist meer zelfvertrouwen door. 

Opvallend is dat het zelfvertrouwen van dikke en dunne vrouwen op een gelijk niveau is als ze níet naar modellen kijken.

Uit het onderzoek blijkt ook dat advertenties van invloed zijn op het eet-, sport- en dieetgedrag van vrouwen. Vrouwen met overgewicht aten minder koekjes en hadden minder moeite om hun dieet- en trainingsschema vol te houden als ze naar zware modellen keken, dan wanneer ze naar dunne modellen keken.

Dat zou je positief kunnen noemen, maar de onderzoekers kiezen er toch voor om een hele flauwe en onrealistische conclusie te trekken: als je overgewicht hebt, kun je advertenties met modellen, van welke aard ook, maar beter overslaan. Beter nog: ‘mijdt alle vrouwenbladen….’

Bron: Science Daily

Lees ook:Vrouwen gruwen van slanke vaas
Lees ook:Superdunne modellen welkom op Britse catwalk
Lees ook:‘Mollige modellen helpen overgewicht in de hand’
Lees ook:Vrouwenbladen maken modellen dikker
Lees ook:Discussie over graatmagere modellen bereikt VS

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>