Honderden klachten over IGZ

Het consumentenprogramma Tros Radar heeft enkele honderden klachten binnengekregen over de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Minister Edith Schippers van Volksgezondheid heeft het zwartboek met ruim de 600 meldingen in ontvangst genomen en belooft ze mee te nemen in een onafhankelijk onderzoek naar het functioneren van de IGZ.

Tros Radar opende het meldpunt in januari samen met de Nationale Ombudsman Erik Brenninkmeijer. Brenninkmeijer: ‘Ik maak me al een paar jaar zorgen over de IGZ. Steeds is mijn kritiek weggezet als slechts gericht op één incident. Om meer inzicht te krijgen in wat patiënten, familie en nabestaanden belangrijk vinden bij het optreden van de IGZ, heb ik samen met Radar een meldpunt geopend.’

Op basis van de meldingen van het gezamenlijke meldpunt heeft Brenninkmeijer acht aandachtspunten opgesteld van wat patiënten in redelijkheid van de IGZ mogen verwachten als het om het recht op (zorg voor de) gezondheid gaat en welke rol de IGZ daarbij heeft.

Brenninkmeijer: ‘Vertrouwen is de kern van elke relatie.’ Daarvoor moet de IGZ leren om respectvol en op gelijkwaardige wijze te communiceren, transparant te zijn, de patiënt te betrekken bij onderzoek, objectief te zijn en voortvarend te werken.

Minister Schippers heeft het rapport van de Ombudsman, met de treffende titel ‘Geen gehoor bij de IGZ’, samen met het Zwartboek met de meldingen in ontvangst genomen.

Tros Radar kwam vanavond ook met een pijnlijke onthulling: de IGZ blijkt al jaren op de hoogte van het niet-functioneren van dr. de Bruin, orthopeed in het Waterland Ziekenhuis in Purmerend. Maar de inspectie hield begin vorig jaar bij hoog en laag vol dat zij vóór 2010 geen meldingen had ontvangen over de arts.

In werkelijkheid blijkt nu dat de IGZ De Bruin al uit 2003 kende en dat er in 2008 zelfs correspondentie is geweest tussen een inspecteur van het IGZ en de dokter. Hierna heeft De Bruin nog tientallen mensen invalide gemaakt.

Wat was er gebeurd als de inspectie eerder had ingegrepen?

Bron: Tros Radar / Nationale Ombudsman

Lees ook:Meldpunt voor klachten over inspectie gezondheidszorg
Lees ook:Inspectie voor de Gezondheidszorg buigt het hoofd
Lees ook:IGZ moet beter luisteren en communiceren
Lees ook:Tweede onderzoek naar functioneren IGZ
Lees ook:IGZ erkent fouten in zaak baby Jelmer

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “Honderden klachten over IGZ

  1. Pingback: Tweede onderzoek naar functioneren IGZ | Gezondheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>